2012. november 29., csütörtök

"Pocketbook rolls" péksütemény



A BBB kenyérsütő társaság* novemberi témája ez a kedves kis péksütemény.
Az eredeti recept  The Glory of Southern Cooking James Villas könyvében található. 
Kedves Astrid a hónap háziAsszonya, ki ezt ajánlotta közös sütésre, közös tapasztalat szerzésre. 
Hála neki érte, hisz nekem és Családomnak nagyon ízlik e pihe-puha légies teremtmény:)
A vidám BBB-s csajok a péksüteményt elkeresztelték "forró szájnak (Hot lips)"
és bár a világért sem akarok ellent mondani, de nekem egy mosolygó szájra hasonlít:)




Első látásra talán munkásnak tűnik elkészíteni, de nem az. Egy cseppet sem. 
Könnyen összeállítható tészta, a többit pedig az idő megoldja. 
Nekünk végül a formázás marad, meg a sütés....na és a lakmározás.
Először jön az eredeti recept, majd ahogy én készítettem.
Átszámoltam g-ba, kevesebb cukrot tettem bele, friss élesztőt használtam és
 1/3 mennyiségű lisztet teljes kiőrlésű tönkölybúzalisztre cseréltem. 
A  kivitelezésnél, a kelesztési időkben tértem el, mert a tészta így kívánta.
 (Az eredeti írás szerint először 3 óra pihenőt (kelesztést) majd formázás után 2 1/2 óra pihenőt (kelesztést) adjunk neki, de én az egyik időt sem tudtam tartani, mert a tészta túlkelt volna.)




"Mosolygós száj" péksütemény :)

Hozzávalók (eredeti)
1 cs aktív szárított élesztő
1/2 cs langyos teljes tej
1/4 cs növényi zsiradék szobahőmérsékleten
1/4 cs cukor
1/2 cs forrásban lévő víz
1 db nagyobb tojás
3 cs liszt
1 1/2 tk só
-------
8 ek olvasztott vaj

Az eredeti recept teljes leírása Astrid blogján, itt található. 

-----------------------------------------------------

Az én mosolygós szájam, avagy ahogy én készítettem


 


Hozzávalók

25 g friss élesztő
120 g langyos  2,8%-os tej
45 g extra szűz olívaolaj
50 g vaj
50 g (1 púpos ek)  cukor
120 g forrásban lévő víz
1 db nagy tojás
1,5 tk tengerisó
120 g teljes kiőrlésű tönkölybúzaliszt
305 g univerzális liszt 
------------------------------
1,5 ek olvasztott vaj




A langyos tejbe morzsoltam az élesztőt, elkevertem.
Egy másik tálban (amiben később összeállítottam a tésztát) tettem a cukrot,
a vajat és ráöntöttem a forró vizet. Addig kevertem míg elolvadt a vaj.
Ekkor hozzáadtam az élesztős tejet és tovább kevertem.
Beletettem a tojást és továbbkevertem.
Hozzáadtam a liszteket, a sót és összekevertem a tésztát.
Lisztezett munkapultra borítottam és még annyi lisztet dolgoztam a tésztába,
hogy ne ragadjon és rugalmas legyen.
(Tehát a liszt a teljes kiőrlésen túl (120 g), összesen 305 g volt :)
Cipót formáltam belőle és  a pulton hagyva leborítottam egy tállal.
A tészta 1 1/2 óra elteltével megemelte a tálat és kikukucskált.
Tehát nem várta meg, hogy a 3 óra leteljen:)
A kezeimmel kilapítottam, majd 1 cm vastagságúra nyújtottam.
Egy 7 cm átmérőjű pohárral köröket szaggattam belőle,
amit rögtön a sütőpapírral borított tepsire sorakoztattam.
Megkentem a körök tetejét a visszahűlt olvasztott vajjal, majd félbe hajtottam
(nem emeltem fel, csak az egyik félét a másikra hajtottam) és így is megkentem
a vajjal a tetejét. Letakartam folpack fóliával. 
Annyi idő pihenést (kelést) hagytam neki amíg a sütő 200 fokra melegedett.
9 perc alatt sültek meg (a javasolt idő 7-8 perc)
Kosárba raktam.
Mi forrón nem, csak melegen kóstoltuk, majd kihűlt állapotában.
Finom kökénylekvárral, finom vajjal, de finom önmagában is:)

21 db, egyenként 35 g-os péksütemény lett belőle.




Megjegyzés 

Ezt a tésztát hűtőben, légmentesen lefedve, akár több napig is tárolhatjuk.
Tölthetjük is, sósan és édesen:)
---------------------
Amikor készültem elkészíteni, Vendég érkezett hozzám.
 Azt találtam ki, hogy készítsük együtt, két adagot párhuzamosan.
Majd Ő, az Ő tészta adagját elviszi haza és a nyújtást, sütést otthon fejezi be.
Így is tettünk.
Beszéltünk azóta és ki is beszéltük a tapasztalatokat.
Kedves "R" Barátom, azt mondta, hogy a tészta milyenségével,
 minőségével Ő is nagyon elégedett volt, jó a recept, minden rendben működött. 
Egy ponton tért el a véleményünk, de az már az ízlelőbimbónknak köszönhető.
"R" jobban szereti a ropogós héjú, tartalmasabb péksüteményeket
pl. joghurtos kifli vagy a rozsos kiflik.
Nekem és Családomnak  -bár mi is nagyon kedveljük a ropogós héjú péksüteményeket- 
de ez a pehelykönnyű péksütemény is "bejött":)
sőt  ismétlés következik hamarosan egy-kétféle töltelékkel.



*
BBB

A BBB ( Bread Baking Babes ) egy nemzetközi zárt baráti társaság.
Olyan emberek alapították, akik szeretnek együtt kenyeret sütni. 
Minden hónapban van egy új ötlet, amit, aki szeretné, megsüti és a tapasztalatokat megosztjuk egymással.
2012 januárjától én is a BBB csajokkal sütök.
Januárban - Kubai, Februárban – Biscotti, Márciusban – Svéd, Áprilisban – Islandi,
Májusban – Pásztor, Júniusban – Zabpelyhes Twist, Júliusban - Könnyű kis kenyér,
Augusztusban - Julia Child francia kenyér,
 Szeptemberben - Melaszos rozskenyér, Októberben - sajnos hiányoztam, de pótolom:)
Novemberben - Mosolygós száj:)




Szeretetrehangoltan a Facebookon:) 


Astrid köszönöm (Thanks:)





14 megjegyzés:

  1. a kóstolgatást azóta is szorgalmasan folytatom, és nem kis meglepetésemre teljesen kihűlt állapotban sokkal jobban ízlik!
    a többiek szerint is finom, úgyhogy nem vetjük el a receptet:)
    R.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jó, nagyon örülök:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
      Tudod nekem nagyon ízlik:)
      Most láttam a Facebookon az Égi Jelenséged mi volt, keresem és küldöm:)
      Ölellek,

      Törlés
  2. Ki fogom probalni ahogy olvastam nagy kedvem tamadt hogy meg kostoljam, koszonom !!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Annyira könnyű, légies finomság:)
      Remélem Neked is ízleni fog:) (most megyek Hozzád:)

      Törlés
  3. Aszt hiszem hogy valahol lattam leveles tesztabol valamejk magyar blogon.

    VálaszTörlés
  4. Ah, I love to see that beautiful smile!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Dear Elizabeth!
      Thank you very much.
      I'm smiling.
      Best regards,
      (M)Ági

      Törlés
  5. Tényleg mosolyog:-) nagyon jó, nagyon guszta!:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Hajni, köszönöm, nekem is fülig ér a szám:-)
      (levél)

      Törlés
  6. Smiling mouth! Yes, that is just right too!

    Thanks so much for baking with us.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Dear Tanna!
      I love baking with you.
      Wonderful feeling that the bread baking connect us.
      Nice day to you:)

      Törlés