2015. április 2., csütörtök

Angol zsömle (English muffin)



A Férfiak éjszakai teljesítménytúrán voltak.
Tudtam, hogy rövid nappali pihenő után, hosszú alvás következik,
vasárnap késői reggelire számítsak.
Én viszont korán keltem, így volt időm, hogy friss péksüteménnyel készüljek.
Az angol zsömlét már szerettem volna blogra írni, itt volt a legjobb alkalom.
(A fotózás persze már "gyorsra" sikerült...)




Az English muffin, korong alakú, kelt zsemle.
A formázásnak (kinyújtjuk, szaggatjuk) és a sütési technikának (a sülés középidejében 
megfordítjuk) köszönhetően nyeri el lapos, mindkét oldalán sült kinézetét.
Ezeknek köszönhetően, belül puha, kívül pedig ropogós.
Leggyakrabban pirítva, vajjal és lekvárral kínálják.


 


Alapreceptet állítottam össze. 
Finomliszttel dolgoztam, de készülhet teljes kiőrlésű liszttel (vagy keverve), gluténmentesen,
  dúsíthatjuk mazsolával, aszalt áfonyával, fűszerezhetjük fahéjjal, vagy ahogy tetszik :).
A folyadék tej és víz, friss élesztőt és olajat tettem a tésztába.
A megkelt tésztát kezemmel 2 cm laposra nyomtam le (gyengéden), majd a legnagyobb pogácsaszaggatómmal (ha nincs, lehet pohárral) kiszaggattam.
Szabad a gazda mekkorára (hány darabba) készítjük. 
Kisebbeket szerettem volna, mint a hagyományos.
Kétféle módon sütöttem meg.
7 darabot a nagy serpenyőmbe tettem, előtte a serpenyőt vékonyan kikentem olajjal.
A tűzhelyen alacsony hőmérsékleten fedő alatt sültek.
Középidőben megfordítottam, majd a végén újra, de már csak 1 percig,
hogy igazán ropogós legyen mindkét oldala.
A többit sütőpapírral borított tepsire sorakoztattam és előmelegített sütőben sütöttem.
Ezeket is középidőben megfordítottam.

Finom mindkét változat :) és ami igazán jó hír, hogy nyugodtan belevághat az is,
akinek nincs sütője, vagy még nem mert zsömlesütésbe kezdeni, vagy tart a keltésztáktól :),
 illetve nem szeret zsömlét formázni (ha elkezdi megszereti az biztos :).




Angol zsömle

Hozzávalók
500 g finomliszt
25 g friss élesztő
2 tk (púposan) cukor (méz, szirup)
2 tk (laposan) só
200 g tej (minél zsírosabb, annál jobb a végeredmény)
150 g víz
 3 ek olaj

- A szokásos módon lágyabb tésztát dagasztottam a hozzávalókból.
Kimértem a lisztet, elkevertem a sóval.
Közepébe krátert nyomtam az öklömmel, belemorzsoltam az élesztőt, beleszórtam a cukrot,
majd ráöntöttem a szobahőmérsékletű tejet és vizet.
Feloldottam az élesztőt (csak egy picit összekevertem a folyadékot az élesztővel, cukorral
és némi liszttel) és vártam pár percet, hogy lássam beindul-e a folyamat, azaz aktív-e az élesztő.




Összekevertem az egészet (egyszerű keverőspirálos gépemmel, de persze kézzel, fakanállal is lehet).
Vártam 10 percet, majd újra átkevertem a tésztát (ha kézzel dagasztjuk, akkor is pont így :))
Újabb 15 perc múlva, újra (kézzel is ez a menet).
Enyhén lisztezett (csak "meghintett", de lehet olajos is) munkafelületre tettem,
átdolgoztam még, a kezeimmel.
Cipóvá igazítottam és letakartam, hogy duplájára keljen. (Kb. 1 óra 20 fokon.)
- Előkészítettem a tepsit (sütőpapír) és a serpenyőt (vékonyan kikentem olajjal).
A sütőt bekapcsoltam 180 fokra.
- A megkelt tésztát kezemmel 2 cm laposra nyomtam le, majd a legnagyobb, 10 cm átmérőjű pogácsaszaggatómmal (ha nincs, lehet pohárral) kiszaggattam.
(Lehet nyújtófával is nyújtani, ekkor enyhén hintsük a tésztát kevés liszttel, 
majd letakarva hagyjuk kelni sütés előtt.)
Szétrakosgattam a serpenyőbe és a tepsire.
A tepsin letakartam, amíg a sütő felmelegszik, illetve a serpenyőset megsütöm.
A serpenyőt fedővel zártam és lassú hőmérsékleten 4-5 perc alatt az egyik,
majd megfordítottam a muffinokat és 3-4 perc alatt a másik oldalukat is megsütöttem.
Újra megfordítottam és még 1 percig  sütöttem fedő nélkül. Kész.
Amit a sütőben sütöttem, ez idő alatt letakarva kelt. 
Több idő kellett neki, hogy megsüljön kb. duplája.
Itt is félidőben fordítottam.


...sütőben sült, alul/serpenyőben sült, felül...


Mindkét módszerrel sült, finom (nagyon).
A serpenyős az olajnak köszönhetően egészen más ízélmény, de a sütőben sült sem marad el,
nagyon jók, csak összehasonlítva más a kettő :)
Ahol nagy az eltérés, az a sütési idő, és egyben az energia felhasználás.
A serpenyőben sült, lényegesen rövidebb idő alatt elkészült és ugye nem is kell előmelegíteni a sütőt.
A sütés előmelegítését persze megúszhatjuk, amennyiben előtte
 már sütöttünk valami mást benne és így forró. 
 


(Serpenyőben sült...tépve.)


...sütőben sült, még melegen, késsel vágva...


Bár teljesen új receptet alkottam, ezen oldalon tájékozódtam.






6 megjegyzés:

  1. Vasárnap reggelire. :-) Mert szeretem kényeztetni Őket. És mert én amúgy is korán kelek...

    Köszönöm.

    VálaszTörlés
  2. Szia,meg szeretném sütni,egy kérdés, az olaj a tésztába kell,vagy a sütéshez ? Köszönöm

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Ágika0328 🌷
      A tésztába.
      Sok sikert kívánok!

      Törlés
  3. Köszönöm, bele tettem, épp akkor már neki álltam nagy lendülettel, és kicsit ebben bizonytalan voltam. Nagyon finom lett, nekem kisebbek lettek,sütőben sütöttem őket, isteni jó ropogósak,úgyhogy hétvégén újra sütöm a vendégeknek. Köszönöm a receptet!!! Következő a leveles tészta lesz :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ágika0328 🌹
      Nagyon örülök, hogy ízlik!
      Köszönöm a bizalmat!
      Minden jót!
      Molnár Ágnes

      Törlés