Follow by Email

2015. április 23., csütörtök

Pitypangzselé, hagyományos skandináv recept alapján almával, tartósítószer nélkül. (Traditional scandinavian dandelion apple syrup)



Te pitypang, te pitypang...
Kislányként koszorút fontunk, hogy arany koronaként ékeskedj a fejünkön.
Emlékszel?
Nagylányként megtanultam, hogy nem csak szépségeddel vagy jelen a világban.
Bizony, te előkelő helyet foglalsz el a gyógynövények táborában.

Az idén először a késő délutáni sétáink egyikén pillantottalak meg a távolabbi gyümölcsösben.
Ott kínálgattad illatos virágodat a virágzó barackfák alatt.
Kicsit kérettem magam, de kedves invitálásodra, végül le mertelek szakítani.
Virágfejecskéd jó hosszú szárral, ha már ily kedvesen ajánlottad.
Előbb a tejnedvtől ragacsos szárad ettem meg. Szépen lassan rágcsáltam össze.
(Ma már élvezem kesernyés ízedet.)
A tenyeremben dédelgettem sárgán aranyló koronád, szagolgattalak, simogattalak, szeretgettelek.
Nem siettem, megadtam a módját a találkozásunknak.
Meglepődtem milyen édeskés a virágod íze, nem ilyenre emlékeztem.
 Köszönöm hogy vagy, sokat jelentesz nekem.





 Mondhatnám, hogy ezt a tradicionális skandináv receptet véletlenül találtam, 
de nem mondom, mert (ma már) tudom, nincsenek véletlenek :)
Érdekes, hogy több leírást nem adott ki a kereső, így lehetséges, 
hogy itt találkozol vele először :)
Ta-tarada-dam :)
Pitypangzselé, hagyományos skandináv recept alapján almával, tartósítószer nélkül :)





A forrás szerint készítettem, annyi különbséggel, 
hogy a még ilyenkor fellelhető almákból választottam, többnyire goldent. 
Rebarbaraszárat én sem tettem bele, bár gyönyörű a kertben, 
de gondoltam sokan nem jutnak (még) hozzá, így most kihagytam.
A cukor mennyiségét megtartottam, de ha valaki nem szeretné répacukorral készíteni, 
nyugodtan cserélje a kedvenc "cukorjára" (esetleg mézre).
Lágyan zselés állagú az eredmény, tehát nem "betonszilárd", inkább "rezgős".


 


Pitypangzselé

Hozzávalók

100 db virágfejecske
1 db citrom leve
1/2 kg alma apróra vágva
1 liter víz
1/2 kg cukor
opcionális: 1 marék apróra vágott rebarbaraszár


- A virágokat délben szedtem. 
Ilyenkorra nyílik ki teljesen, ilyenkor a legmagasabb a beltartalmi értéke.
Ilyenkor jár legmagasabban a Nap, tehát ilyenkor a legnagyobb a Fény a kicsiny virágfejben.




- A virágfejecskéket "tápegészen" tettem bele, tehát a zölddel együtt.
Az okát a pitypangszirupnál részletesen kifejtettem. 
(Mellesleg, egyetlen esetben sem lett (eddig) keserű az eredmény :)
- A virágokat a kertemben szedtem, nem mostam le  (Te mosd le nyugodtan, ha úgy jó Neked).
- Az almát sikerült megbízható forrásból vennem, héjastól használtam fel.
(Az almahéj sok pektint tartalmaz, így javasolt beletenni, hisz ettől lesz zselés a zselénk.)







- Az apróra vágott almát, a virágfejekkel együtt tiszta 
(ecettel áttörölt, majd megszárított) fazékba raktam. 
Hozzáadtam a frissen facsart citrom levét (a magoktól megszűrtem) és az 1 liter vizet.
Tűzre tettem és közepes hőmérsékleten 1/2 órát főztem.
- Ezt követően, a levet szűrön keresztül leöntöttem.
(Gyönyörű sárga, de még zavaros/nem áttetsző a lé.)
Megmértem és ugyanannyi mennyiségű cukrot adtam hozzá (500 g).
-  Újra tűzre tettem és beforraltam.
- A sűrűségét hideg porcelán tányérra csöppentve állapítottam meg.
(Tiszta kanállal keveset vettem ki belőle és hideg porcelán tányérra csorgattam.
A tányér döntögetésével megtudjuk állapítani mennyire sűrű.
A hűlés során még sűrűsödni fog.)
- Tiszta kiforrázott üvegekbe töltöttem és száraz dunsztban hagytam kihűlni.


 
 
 
 
 


4 üveg (4 x 220 g) illatos, gyönyörű sárga, "rezgős" pitypangzselével lettem gazdagabb :)
A visszamaradt pitypangos almát nem dobtam ki, megmutatom mi készült belőle.
Pitypangos almalekvár:
http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2015/04/pitypangos-almalekvar-tartositoszer.html








Az üvegek előkészítéséről és a száraz dunsztról, itt írtam.
http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2014/05/befozes-tartositoszer-nelkul.html
*
Az eredeti recept forrása.
*
Pitypangszirup a blogomon:
http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2015/04/pitypangszirup.html 
További pitypangos receptekhez, a tartalomjegyzéket ajánlom:
http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2014/12/tartalomjegyzek-etek-etel-ital-2014-12.html
http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2014/12/tartalomjegyzek-kamrapolc-20141227.html








8 megjegyzés:

  1. Meglepődve olvastam,hogy leszűrted ,és mi lett az alma maradékból? Csodás a végeredmény!!!!!!
    Jó lenne ilyet készíteni,talán szombaton.....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mamka <3 mennyei pitypangos almalekvár :)
      http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2015/04/pitypangos-almalekvar-tartositoszer.html
      Bízom benne, hogy belefér, lesz időd :)

      Törlés
  2. De jó, hogy rátaláltam az oldaladra! :-)
    Ha az idő engedi, meg is csinálom mind a zselét, mind a lekvárt! Köszönöm Mági! <3

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kavics <3
      én is nagyon örülök Neked!

      Törlés
  3. Mági, elkészült a zselém is és a rostból a lekvár is. A zselé nem igazán lett zselé. Kevesebb cukrot tettem bele, arra gondolok, hogy ezért, de így is nagyon finom és elég édes. A blogomban olvashatsz róla, képeket is tettem fel.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, hát nem annyira zselé, mintha zselésítővel készült volna, de egészségesebb, még a cukor ellenére is :) valóban nagyon édes :) úgy szoktam, hogy amire/amibe kerül kevéske, nos abban nincs édesítés.
      Meglátogattalak (sok ismerőst láttam :) remek finomságokat találtam :)
      gyönyörűek a medvehagymás szívecskék.
      Örömmel adnék Neked citromfűtövet (rengeteg van a kertben), nem tudom hol laksz, és hogyan tudnám elküldeni, ha érdekel írd meg kérlek levélben.

      Törlés
    2. Mági, ez nagyon kedves Tőled :-) <3 Már fb-on is megtaláltalak, ott írok Neked privátba.

      Törlés
    3. Kavics <3
      köszönöm szépen :)

      Törlés