2014. október 2., csütörtök

Fekete olajbogyós stangli



Júliusban ismerősökkel utaztam, kedves J. megkínált fekete olajbogyós stanglival.
Nem házi volt, vásárolta. Ízlett. Könnyű volt, réteges.
Akkor eldöntöttem, hogy készítek hasonlót.
Most került rá sor.




Kelt tésztát dagasztottam aludttejjel, sok vajjal. 
A fekete olajbogyót apróra vágtam, úgy gyúrtam a tésztába. 
Hosszú stanglikat szerettem volna, de a családom apróbbakat/ducibbakat kért,
 így a tésztát 18 részre osztottam.




Fekete olajbogyós stangli

Hozzávalók
300 g finomliszt
200 g rétesliszt
2 tk só
100 g langyos víz
25 g friss élesztő
20 g cukor
150 g aludttej
1 db tojás
100 g apróra vágott fekete olajbogyó
+
150 g teavaj (szobahőmérsékletű)

tetejére
3-4 ek tejszín
szezámmag




Bedagasztottam a tésztát:
összekevertem a kétféle lisztet, a sót és cukrot.
Közepébe mélyedést nyomtam az öklömmel, beleöntöttem a vizet és belemorzsoltam az élesztőt. 
A vizet picit összekevertem az élesztővel, került hozzá kevéske liszt is.
 Vártam 10 percet, hogy lássam "megindul" az élesztő.
Hozzáadtam a tojást, a szobahőmérsékletű aludttejet, és az apróra vágott olajbogyót.
Összekevertem a tésztát, majd hagytam 10 percet pihenni.
Enyhén lisztezett munkalapra tettem, majd alaposan megdagasztottam.
Újabb 10 perc pihenő következett (a tésztát egy tállal leborítottam).
Átdolgoztam a tésztát, majd újra leborítottam és hagytam, hogy közel duplájára keljen.


...kelesztés előtt...

Előkészítettem a vajat: a 15 dkg vajat 7 adagba vágtam.




A közel duplájára kelt tésztát a kezeimmel lelapítottam és 8 egyenlő részre osztottam.




Mindegyik darabot gömbölyítettem.
A kicsi cipókat a kezeimmel ellapítottam, majd a rétegeztem a vajjal.




Tésztakorong, rá a vajszelet, tésztakorong, újra vaj.....végül az utolsó tésztakoronggal zártam.




Lefedtem a tállal és pihentettem 15 percet.




Alaposan lisztezett felületen 60 cm átmérőjű kerek lappá nyújtottam.
 Derelyevágóval 16 egyenlő részre szabtam.
Mindegyik háromszöget a szélesebb végén kezdve feltekertem.





Sütőpapírral borított tepsire sorakoztattam őket.
Tetejüket lekentem tejszínnel és alaposan megszórtam szezámmaggal.
Közel duplájára kelesztettem újra.
Nem előmelegített sütőbe raktam és aranyszínűre sütöttem  (25 perc).




Megjegyzés

- Macerásnak és "sok idő"-nek tűnik, de nem az.
Gyorsan megy, aránylag egyszerű és közben tehetjük más tennivalóink.
Persze érdemes otthonlévős napra tervezni.
- Aludttej helyett lehet joghurttal vagy kefirrel készíteni.
- Fekete olajbogyó helyett (van aki nem szereti :) készíthetjük zölddel vagy aszalt  paradicsommal, fűszerekkel, sonkával, vagy csak úgy.....
-Tetejére kerülhet más mag :)
- Amennyiben nagyobb stanglikat szeretnénk, akkor csak 12 részre osszuk a tésztát.
- Ha előmelegített sütőben szeretnénk sütni  (mert azzal van nagyobb tapasztalatunk, úgy magabiztosabbak vagyunk) akkor kelesszük duplájára a sütőbe tétel előtt.











6 megjegyzés:

  1. Egyszerűen tökéletes! Mennék azonnal hozzád majszolni!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm :) Kristina <3 jó lenne, ha jönnél :)

      Törlés
  2. Én mindig azt hittem, hogy a kefír aludttej, ezek szerint mégsem? Éva

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Éva <3
      ...ha akarom igen, de mégsem :)
      tudtommal az aludttej a "magyar" azaz a nyers tejet hagyjuk megaludni.
      A (magyar) levegőben lévő baktériumoknak köszönhetően lesz az ami.
      Pontosan: a lefejt tejet, átszűrik (csak a tisztaság miatt) és hűvösön hagyják. Kb. 12 óra múlva a tetejére feljön a tejszín. Ezt leszedik ha tejszínre van szükség, ha nincs akkor hagyják.
      Ezt követően, szobahőmérsékleten megalszik a tej, a környezetben lévő "baktériumok" tejsavbaktériumok a tejcukrot, tejsavvá alakítják, és kész az aludttej. Lehet 1 nap, de 3 is.
      Amikor megaludt, akkor a tetején van a tejföl. Ezt leszedik, ha tejfölre van szüksége, ha nincs akkor hagyják, általában leszedik.
      A joghurt vagy kefir akkor lesz, ha joghurt vagy kefir tejsavbaktériumot adunk hozzá.
      A joghurthoz a tejet pasztörizálják és joghurtkultúrával oltják be, majd megalvasztják.
      A kefir (szintén joghurtféleség) a balkánról származó tejsavbaktériummal (élesztőgombával) beoltott friss tej, erjesztéssel készül.
      Ennyit tudok laikusként :)

      Szép napokat!

      Törlés
  3. Gyönyörű lett a tésztád nyersen is, sülve is! És csodásak a fotóid! :)

    VálaszTörlés