2014. október 15., szerda

Bagel



Budapesten a Fiammal volt találkozóm, együtt igyekeztünk valahová.
A Baross utcában, a Budapest bagel előtt vezetett el az utunk.
Csodálatos bagelek kínálták magukat, pont ebédidőben.
Megbeszéltük, hogy visszaúton benézünk.
Benéztünk :) Helyben sütött bagel-ből készítik a ínycsiklandó szendvicseket.
S bár még nem ettem aznap, egy vegetáriánus változattal nem tudtam megbirkózni, 
a fele bőven elég volt.
Már az üzletben eldöntöttem, hogy itthon is étlapra kerül, újra. 
Újra, mert régebben rendszeresen sütöttem, az utóbbi időben valahogy feledésbe került.





A bagel = édes lyukas magokkal gazdagon megszórt zsömleféleség. 
Az eredete Lengyelországba vezethető vissza igen régi időkbe. Részletesen olvashatunk itt róla.
A tésztát vízzel, élesztővel és mézzel készítettem, normál kelesztéssel.
A sütőben sütés előtt, mézes forró vízbe főztem oldalanként 1-1 percig.
Legalább kétféle módon formázhatjuk, mindenki megtalálja a neki könnyebbet.
A kiindulási alap a zsömleforma.
1) A kis bucit a kezembe fogom és a hüvelykujjammal kilyukasztom a közepét,
 lefelé nyomó mozdulattal.
A "szakadt" részeket alulra igazítom, ugyanazon mozdulattal.
2) A kis bucit oválisra nyújtom, majd a szélesebbik felétől szorosan feltekerem,
az ujjperceimmel minden sort lezárva. Az utolsó mozdulatnál a szélét bevizezem,
szintén a két végét, biztos ami biztos, összeragadjon. Karikát formálok, a végeket összezárom.





Az első módszer könnyebb, gyorsabb, a végeredmény lazább, laposabb. 
A második formázást jobban szeretem.
 Az elkészítéséhez videós segítséget találunk, linkelem a Budapest bagel videóját :)
 Elfelejtettem megkérdezni, hány deka egy bagel :) így próbáltam megsaccolni a nagyságát.
12-14 deka közé terveztem és mert 4-4 fér egy tepsimre anélkül, hogy összeérne a szélük, 
60 dekagramm lisztből készítettem.





Bagel

Hozzávalók
600 g finomliszt 
300 g víz (+/-)
25 g friss élesztő
50 g méz
2 tk só 
10 g olaj
vízfürdőhöz
méz
és víz :)
tetejére
3 ek egész mák
3 ek szezámmag
3 ek lenmag

A hozzávalókból 2 lépésben tésztát dagasztottam.
- A lisztet összekevertem a sóval, így egyben a lisztet is fellazítottam a kezeimmel.
Közepébe mélyedést nyomtam az öklömmel, majd beleöntöttem a vizet, 
belecsorgattam a mézet és belemorzsoltam az élesztőt.
Kissé elkevertem és hagytam, hogy beinduljon a folyamat.




Amikor felhabosodott, hozzáadtam az olajat és megdagasztottam a tésztát.
10 perc pihenő következett, majd átgyúrtam. 
Letakartam egy benedvesített konyharuhával, hagytam, hogy megkeljen.
A megkelt cipót kezeimmel lenyomtam, majd 8-felé osztottam.
Újra, immár kisebb bucikat formáztam és letakarva pihentettem 15 percig.
Egyenként oválisra nyújtottam, jó tenyérnyi nagyságra.
Mikorra a 8. is megvolt, az első addig pihent, kezdtem a feltekerését.
A szélesebbik feléről tekertem, minden hajtást szorosan lenyomtam az ujjaimmal.
Az utolsó előtt vízzel lekentem (lásd képek), majd lezártam.
Karikát formáztam, a végeket vízzel kentem, majd összezártam és alaposan összenyomtam.
(A videón látható, hogy az egyik végét levágják, én ezt nem tettem, így is, úgy is jó.)
Letakartam a nedves konyharuhával és hagytam, hogy újra megkeljen.






Közben:
- előkészítettem két  tepsit, sütőpapírt borítottam rájuk
- vizet forraltam (kb. 4 ujjnyit, olyan fazékban amibe egy bagel kényelmesen elfér egyszerre), 
a vízbe 1 nagy evőkanál mézet tettem.
A megkelt bageleket egyenként a vízben előfőztem, 
oldalanként 1-1 percet a forrásban lévő vízben hagyva.
(Ami a kelés alatt a teteje volt a bagelnek, az került most alulra, majd a tepsin újra felülre.)
A sütőpapírral borított tepsire rakosgattam, majd azonnal megszórtam a magokkal
(így a magok könnyebben ráragadnak). 
(Odategyük a papírra, ahol szeretnénk, hogy maradjon, mert már nem tudjuk később arrébb tenni.)
Az előmelegített 200 fokos sütőben készre megsütöttem.




Munkásnak tűnik, pedig nem az. Még a kezdők is bátran hozzáfoghatnak.
A bagel nagyon jó ízű, kicsit édeskés, tömör tésztájú.
A tetejére szórt megpirult magokról meg, kár szavakat formálni,
kóstolni kell...töltve vagy csak magában.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése