2015. május 15., péntek

Vadsóskasaláta kaprosan joghurtosan. Mezei sóska (Rumex acetosa)




A mezőn találtam egy bokor vadsóskát. Kerestem. Régen vágytam már rá.
Falatozgattam pár levelet és azon álmodoztam, hátha nem kaszálják le magérlelés előtt.
Akkor szedhetnék magot és ültetnék belőle a kertbe. Csak reménykedtem...
A napokban, mit "ád Isten" :) a kertünk azon részén ahová még nem jutottam el dolgozni...
nini :) egy bokor sóskát találtam :)




Vadsóskasaláta kaprosan joghurtosan




Hozzávalók
(személyenként)

 7 - 10 levél vadsóska
10 - 15 karika az új fokhagyma szárából
2 db közepes uborka (fürtös)
zsenge kapor
citromhéj (kezeletlen v. bio)
2 ek e. sz. olívaolaj
3 ek görög típusú joghurt
néhány levél saláta (rosso)

A hozzávalókat megmostam, megszárítottam, meghámoztam (az uborkát), 
tépkedtem (a salátát és sóskát), összevágtam (a fokhagymaszárat és az uborkát), 
aprítottam (a kaprot) és reszeltem (a citromot).
Tányérra rendeztem, ráhalmoztam a joghurtot és csorgattam rá extra szűz olívaolajat.
Spárgás, új fokhagymás tojáslepénnyel tálaltam :)

Megjegyzés
- A vadsóskát felválthatjuk kerti sóskával.
- A görög típusú joghurtot magunk is elkészíthetjük
vagy egyszerűen csöpögtessük le a savótól kedvenc joghurtunkat.




Mezei sóska/vadsóska (Rumex acetosa)

Réteken, gyomtársulások között elterjedt növény.
Tőlevelei nyíl vagy lándzsa alakúak, húsosak, savanyú ízűek.
A sóska serkenti a belsőszervek (máj, epe, bélműködés) aktivitását. 
A népi gyógyászatban vizelethajtó és nyálkaoldó hatást tulajdonítanak neki.
A vadsóskából (és kerti sóskából) sem fogyasztható bármennyi (sem nagyobb mennyiségben, 
sem hosszabb időn át). A magas az oxálsav (sóskasav) tartalma, 
amely hátrányosan befolyásolhatja az ásványi anyagcserét a szervezetben.
(Köszvényeseknek, vesebetegeknek  egyáltalán nem javasolt!) 




A blogomon lévő írások inspiráló célúak.
Vadontermő növényt, csak "gyakorló tudással" szedjél, egyél.
Amennyiben "gondolatnyit is" bizonytalan vagy, áldott állapotban vagy, pici gyermeked van,
 allergiás/beteg vagy, ne kockáztass.





5 megjegyzés:

  1. Vadsóska.....Nyami! Nem tudom,hogy gyerekkoromban az vajon az volt-e, mert kisebb levelekre emlékszem és inkább bokros volt az a sóska, de évről-évre azt legelésztem.:) Nagyon fincsi volt!!!! Mennyire jól tudják a gyerekek,hogy mit kívánnak!

    Kapor...Nagyon szeretem,de a kertemben sajnos nem sikerül a termesztése.:( Hallottam évelő kaporról.Ennek az íze nem olyan intenzív,de az előnye,hogy már ilyenkor is szedhető.
    Ismered?

    Ez a saláta,nagyon-de nagyon jól néz ki!:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mamka <3
      ...hát igen, a gyermekek tudják -már akit hagynak :)-
      Kapor: képzeld a Telkiben lakó Barátnőmnél sem marad meg, ki érti ezt :) ahol meg szeret, "kiirtani" sem lehet :) szerencsére nálam szeret :)
      Fogok nézni ilyen évelőt, nem ismertem.
      Szép napot!

      Törlés
    2. Az jutott még eszembe, hogy próbáltad már ládába? vagy cserépbe vetni?
      Nálam rendszeresen kinő a muskátlik mellett (átteleltetem és nem cserélem a földjét, csak feltöltöm, így teleltetem a belehullott magot is). Ezek a legkülönlegesebbek.

      Törlés
  2. Nálunk is nő egy kis tő vadsóska, Bence unokámmal rendszeresen legeljük, csak úgy magában.
    A kaprot nálunk kaszálni lehet. A szomszédokat rendszeresen mi látjuk el vele.
    Fini a salátád, gondolatban megkóstoltam, citrom héjjal nagyon ízletes :) <3 Köszönöm, hogy leírtad, hogy készíted el a sóskával a salátát. Legközelebb megpróbálom én is :)
    Szép hétvégét kívánok! Ölellek! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Éva <3
      Örülök, hogy Nektek is van :) annak meg különösen, hogy Bence szívesen eszi :)
      Amibe illek egy kevés savanykás íz, abba lehet tenni a sóskából (szerintem).
      Szép hetet Nektek!

      Törlés