2018. október 17., szerda

Céklás csicseriborsókrém, azaz humusz (Beetroot hummus)





Ez most a kedvenc krémem.
Ízletes, édes, sós, gondolatnyit savanykás.
Selymes, krémes, sima textúrájú.
Finom, tápláló. Egyszerűen nevezhetjük egészségtámogatónak.
Tele van rostokkal, fehérjével, vitaminnal, ásványi anyaggal, nyomelemmel.
Ráadásul, olyan könnyű megcsinálni.




Hol van már az az időszak, amikor a cékla csak ecetes savanyúságként került az asztalra.
Nálam szinte csak az nincs. Illetve van cékla savanyúság,
amit almaecettel készítek, vagy fermentálok.
Készítek belőle levest, köretet, teszem kenyérbe és süteménybe.
Esszük nyersen salátaként, isszuk a levét. (A felsoroltakra van példa itt a blogon.)
Ez a cékla annyira finom, édes és krémes, sülve és főve szétomlik a szájban,
ha a nyersbe harapok szétfröccsen a leve.





Megkérdeztem a "beszállítómat" mi a titka, hogy még októberben is ilyen minőséget tud kínálni.
 Kiderült hogy ez másodvetés, és a jó, nem agyonvegyszerezett föld.
Meg a gondos gazda.




Céklás humusz

Hozzávalók
400 g főtt csicseriborsó
300 g főtt cékla
2-3 gerezd fokhagyma
1 nagy evőkanál szezámkrém (tahini)
friss citromlé
esetleg  kevés szezámolaj, más olaj (most nem tettem bele)
+
pirított szezámmag
petrezselyem

- A céklát megtisztítottam, felszeleteltem és megfőztem.
 (A csicseriborsó most készen volt, itt írtam hogyan főzöm.)
Minden hozzávalót (csicseriborsó, cékla, fokhagyma, szezámkrém, só)
 aprítógépbe raktam és krémesre daráltam.
(Amennyiben kicsi űrtartalmú a gépünk, mint nekem, akkor többszörire, osszuk el.)





Ennyi :) mondtam, hogy egyszerű :)
Tálalásnál sok-sok pirított szezámmaggal szórtam meg.



Teljes kiőrlésű kovászos kenyérrel...hm.finom!


Megjegyzés

- A céklát főzés helyett süthetjük is, egyszerűen serpenyőben, 
vagy tepsiben a sütőben, esetleg sütőzacskóban.
- Természetesen, nem csak a szokásos módon fűszerezhetjük a humuszt.
Kipróbálhatunk más fűszereket, szerintem illik hozzá a kapor,
rozmaring, zsálya, kakukkfű, borsika.
Kevéske mentát (pl. fodormenta) is elbír, amennyiben szeretjük.
Illetve tehetünk hozzá köményt, édeskömény, koriandert.
- Kínálhatjuk felszeletelt zöldségekkel, sós keksszel, rozskenyérrel,
tölthetjük szendvicsbe, pitába.




Érdekesség
Tudtad, hogy a csicseriborsó (más hüvelyes zöldség) főzőlevét fel lehet verni?
Pont, mint a tojásfehérjét.
Lehet készíteni belőle habcsókot és pl. Pavlovát.
(Értelemszerűen ebben az esetben nem sózzuk és nem adunk hozzá fűszereket főzéskor.)
Aquafaba a neve.
A vegánok és mindazok akik szeretnék a tojást elkerülni, remekül helyettesíthetik vele.
Az aquafaba, egyedülálló kombináció,
emulgeáló, habzó, megkötő, zselírozó tulajdonságú.
1 db közepes tojásfehérje (30 g) ugyanennyi, azaz 30 g (2 ek) aquafaba-val cserélhető fel.
Az aquafaba fehérjetartalma tizede az azonos mennyiségű tojásfehérjének.
Ez jó annak akinek mérsékelni szükséges a fehérje bevitelt,
illetve néhány esetben nem helyettesíthető vele a tojásfehérje.
A felfedezését a francia vegán zenész Joel Roessel-nek köszönhetjük.
2014-ben osztotta meg, majd többen hozzáadták tapasztalatukat. 

Szeretnétek majd receptet?



Másnap az uzsonnás dobozban :)



3 megjegyzés:

  1. mindig elcsábulok, olyan szépségesek a fotóid, és izgalmasak a receptjeid. Ezt is - mint annyi sok mindent már - megcsináltam a leírásod alapján...
    finom volt pirítóssal, de nekem picit hígabb lett (talán arányokban tévedtem), és saját magamnak ütöttem bele egy tojást, és még csicseriborsó-lisztet, és mint palacsintát, úgy kis lepénykéket sütöttem belőle...Most ettem meg kefirrel...jó lett:)))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Katalin 🌹
      Köszönöm szépen a bizalmat!
      Biztosan nem tévedtél, a cékla lehetett "nedvesebb".
      Máris született egy új recept, zseniális vagy!
      Baráti ölelés Neked!

      Törlés