2019. április 18., csütörtök

Házi krémes (szalalkálival)





Az előző bejegyzésben -Vaníliakrémes szelet- írtam Édesanyám szalalkális receptjeiről, 
arról, hogy találtam néhányat. Akkor elterveztem, hogy megsütöm mindet.




Következik most egy másik krémes, mégpedig a házi krémes.
Látszólag hasonló a két sütemény, de mégsem ugyanaz.
A tésztájába tejföl került a tej helyett és kettő vagy három lapból áll. 
Három lappal készítettem.
A krém pedig a klasszikus krémes krém: 
a keményítő (eredetileg liszt) mellett tojássárgájával sűrített főzött krém, 
felvert tojásfehérjével lazítva. 
Vaj nélkül (és zárójelben zselatin nélkül, amit a házi krémes soha nem tartalmazott).
A cukor mennyiségét közel felére csökkentettem, nekünk így tökéletes, 
ízlésed szerint készítsd.
A tetejét porcukorral ajánlott megszórni, ezt én nem tettem. 


Melyik a finomabb?
Nem kívánatos összehasonlítani, 
mint ahogy a golden almát sem hasonlítjuk össze a jonatánnal.
Mindkettő finom, könnyű, pihe-puha. 
Egyszer az egyiket, máskor a másikat érdemes elkészíteni.




Házi krémes

Hozzávalók

Tészta
300 g liszt
csipet só
70 g porcukor
50 g puha vaj (Édesanyám receptjében zsír)
1 db tojás
100 g tejföl
1 kávéskanál (5g) szalalkáli

Krém
1 liter tej
100 g étkezési keményítő (vagy liszt)
3 db tojás szétválasztva
150 g porcukor (akár 250g)
vanília (valamilyen formában, most dmbio vaníliás cukor)






Menete

1) Tészta
A 100 g tejfölben feloldottam a szalalkálit.
A lisztet összeszitáltam a porcukorral és a sóval.
Hozzáadtam a lágy vajat és összemorzsoltam a két tenyerem között.
A kissé elkevert tojást a közepébe öntöttem, majd a tejfölt és
gyors mozdulatokkal összeállítottam a tésztát.
Pontosan 3 részre osztottam és egymás után késélvastagságú lapokká nyújtottam.
Egyenként, sütőpapírral borított sütőlemezem (vagy a tepsi hátán),
165 fokra (légkeverés) előmelegített sütőben sütöttem meg.
Egy lapnak 5-6 percre volt szüksége.
*
Akkor jó ha a széle kezd színt kapni, de még fehér,
viszont látszik, hogy megemelkedett. Ha a közepéhez hozzáérünk még puha.
Fontos, hogy ne szárítsuk ki.
Nagyon gyorsan megsül, jobb ha a sütő közelében maradunk.
*
A megsült lapokat egymástól sütőpapírral elválasztva, egymás tetejére rakosgattam.


2) Krém
A tojásokat szétválasztottam.
Kevés hideg tejben elkevertem a sárgákat, a keményítőt,
csipetnyi sót, a cukrot és a vaníliát.
A többi tejet felforraltam.
Folyamatosan kevergetve, a forró tejből hozzácsorgattam a tojásos részhez
-hogy kiegyensúlyozzam a hőmérsékletet-
majd az egészet visszaöntöttem a forró tejbe (folyamatos keverés mellett!)
és állandóan keverve besűrítettem. Félretettem míg a habot felvertem.
Nem kell kihűteni!

A tojásfehérjéket csipet sóval kemény habbá vertem és
három adagban, azonnal a forró krémhez forgattam.


3) Összeállítás
Az alsó lapot a fele krémmel megkentem, ráhelyeztem a másodikat.
Ezen elosztottam a krém második felét.
Lezártam a harmadik lappal.
Letakartam a sütőpapírral és nehezéknek ráborítottam egy tepsit.

Így maradt másnapig a hideg kamrában (tehetjük hűtőbe).
Ezt követően gyönyörűen tudtam szeletelni.




Ennél a süteménynél is fontos, hogy kell 1 nap mikorra megpuhul.
A tervezésnél vegyük figyelembe.





Szeretetrehangoltan,

2 megjegyzés:

  1. Köszönöm szépen a részletes és erthető receptet. Meg fogom sütni a házi krémest, azt hiszem, ilyesmit sütött gyerekkoromban nagynénem :)) örvendek, hogy rátaláltam erre areceptre.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Gracchus 🌸🌿
      Hálásan köszönöm kedves szavaid!
      Sok sikert kívánok!
      Üdvözlettel,
      Mági/Molnár Ági

      Törlés