2017. február 8., szerda

Gnocchi paradicsommártásban, praktikákkal




Kiváló, gazdag ízvilágú, egyszerű, rusztikus étel, amely önmagában is remek ebéd.
Mellesleg hidegen is finom, amely számunkra nem mellékes,
hisz a Fiam itthonról viszi az ebédet az iskolába.
Viszont be kell vallani, hogy a házi gnocchi nem az,
 amiből pillanatok alatt össze lehet dobni egy ebédet.
A tészta elkészítése munkaigényes és időigényes, de garantálom, hogy megéri.
Garantálom, úgyhogy még soha nem ettem nem házit, azaz boltit soha nem ettem,
 de azt tudom, hogy a házi nagyon jó!
Szerencsés vagyok 😊





Bár van egy módja annak, hogy percek alatt összehozható legyen a gnocchi akár vacsorára.
Amikor van időnk készíteni, akkor dupla mennyiséget készítsünk,
majd a felét fagyasszuk le. A bejegyzés végén leírom hogyan tegyük.






Gnocchi paradicsommártásban


Hozzávalók
gnocchihoz
1,5 kg (lisztes)burgonya párolva
50 dkg rétesliszt
1 ek olívaolaj
3 db tojás
2 tk só

szószhoz
1 fej hagyma
3 duci gerezd fokhagyma
olívaolaj (3-4 ek)
2-3 ek paradicsomkrém
2 szál zeller (vagy 1 tk sóval eltett, vagy 1 ek szárított)
10 cm ág rozmaring (vagy 2 ek szárított, morzsolt)
2-3 ág kakukkfű (vagy 1 ek szárított, morzsolt)


tetejére
parmezán (vagy más sajt)
frissen őrölt bors


1) A burgonyát megtisztítottam, kockákra vágtam és párolókosárban* (kuktában) megpároltam.
Krumplinyomóval áttörtem, hagytam langyosra hűlni.
Hozzáadtam a tojásokat, az olajat, sót, összekevertem, majd beledolgoztam a lisztet.
Először a felét, majd fokozatosan a többit, amennyit felvesz.
(Amíg úgy érzed túl lágy, addig adj hozzá. Lehet kevesebb is elég.)
2) Miközben a krumpli főtt, elkészítettem a mártást.
A hagymákat megtisztítottam és felszeleteltem. Az olívaolajon megdinszteltem,
hozzáadtam a sózott darált paprikát, a fűszereket, majd felöntöttem a paradicsomszósszal.
Összefőztem, végül hozzákevertem a paradicsomkrémet.
3) Egy nagy fazékban vizet forraltam, beletettem 1 ek sót.
A tésztából lecsíptem egy darabot, majd lisztezett felületen
kb. 2 cm vastag hengerré sodortam, majd falatnyi hasábokra szabtam. (Így, az összeset.)
A lobogó vízben kifőztem: egyszerre kb. két maréknyit.
Előbb a tésztafalatok lesüllyednek a fazék aljára, majd a felszínre bukkannak,
 innentől számítva kb. 2 perc alatt készen vannak.
Szűrőkanállal kiszedtem és rögtön a paradicsommártásba lapátoltam.


Tálalásnál sajtot reszeltem a tetejére és tekertem rá kevés borsot.





Megjegyzés

* Amennyiben vízben főzzük a krumplit, igyekezzünk minél előbb leönteni a levét.
Ebben az esetben lehetséges, hogy egy marék liszttel többet felvesz a tészta.

+ Ötlet
Leönteni a levét, de nem kiönteni 😊
Tegyünk bele egy gerezd fokhagymát, petrezselymet vagy más fűszert, sót,
törjünk bele néhány darabot a krumpliból, reszeljünk bele sajtot és kész a leves 😊 )
Praktikák
- Minél lisztesebb a burgonyánk -minél kevesebb vizet tartalmaz- annál jobb, 
könnyebb lesz a gnocchink. 
- A tésztának nem tesz jót a gyúrás/tömörítés. 
A lehető legkevesebbet érintsük, éppen csak keverjük össze, így marad szellős/légies.
- Amint összeállítottuk a tésztát, máris formázzuk és főzzük, illetve fagyasszuk le.
- Lisztezett felületen dolgozzunk, mert könnyen leragad a nyerstészta.
Érdekesség
- Az eredeti gnocchihoz Olaszországban a burgonyát egészben, héjában
sütik meg a sütőben (víz nélkül).
Amennyiben van rá módunk kipróbálhatjuk így is.
Ebben az esetben csak 10-15 % lisztet adjunk hozzá.
- Bordával vagy borda nélkül?
A gnocchi azért bordás, mert a szósz a bordákban jobban megül,
egy falat több szószt képes felvenni.
Nos, én általában borda nélkül készítem és soha nem volt még rá panasz.
Nekem minkét változat egyformán szimpatikus. Akinek sok ideje van bordázza kedvére. ☺
Ráadás
Hogyan fagyasszuk le?
A nyers, feldarabolt tésztadarabokat szellősen terítsük (ne érjenek össze) 
lisztezett tálcára/tepsire és így tegyük be a fagyasztóba. 
Csak addig hagyjuk így, amíg megfagy, kb. 1-1,5 óra.
Ekkor rakjuk át az átfagyott gnocchikat légmentesen záródó dobozba, immár ömlesztve.
Ajánlott 1-1,5 hónapon belül felhasználni.
A fagyott gnocchikat fagyosan -felengedés nélkül- lobogó sós vízben
főzzük ki, több részletben.












Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése