2018. december 27., csütörtök

Karácsonyi kovászos kuglóf








Az idén tovább bővítettem a karácsonyi kovászos receptjeimet,
a pihe-puha tésztájú, 
Bourbon vaníliától és narancshéjtól illatozó kuglóffal.
Számomra a kalács hozzátartozik az ünnephez.




Igyekszem minden évben készítek valami rendhagyót,
különlegest, ami belülről jön, ami felejthetetlenné válik.
A karácsonyi kalács ilyen: emlékeket hoz létre.
Később felidézve is csodálatos érzéseket, melegséget ad.




Karácsonyi kovászos kuglóf

Ütemezés
1) Anyakovász aktiválása 12 óra (19 fokban)
2) Előtészta 12 óra (19 fokban)
3) Kész kuglóftészta 6 óra (22-23 fokban)

Az anyakovászt reggel kevertem be, az előtésztát este indítottam útjára.
A kuglóf tésztáját így reggel állítottam össze, kora délután sütöttem.

Hozzávalók
Cserép kuglóf sütőhöz

1) reggel
25 g anyakovász
40 g kenyérliszt
40 g víz

2) este
200 g tej
50 g habtejszín (30%)
a 100 g kovász
 200 g liszt
  1 ek méz
+
3) másnap reggel
300 g liszt
1 tojás
1 tojás sárgája
100 g olvasztott vaj
csipet só
100 g demerara nádcukor
kandírozott narancshéj
1 bio narancs frissen reszelt héja
1 db vaníliarúd kikapart magjai

Bevonni
3 egység (50 %-os) csokoládé  - 150 g
2 egység habtejszín  - 100 g
apróra vágott pirított mag  - 1 marék dió




Menete

1) Zárható üvegedénybe készítettem.
Az anyakovászból kivettem a 25 grammot és összekevertem a vízzel és a liszttel.
Lezártam az üveget és a konyhapulton hagytam.

2) Zárható dagasztótálba készítettem.
A tejet, tejszínt elkevertem a 100 g kovásszal és a mézzel, majd hozzákevertem a lisztet.
Lefedtem és éjszakára a konyhapulton hagytam.

3) 
Az összes előtésztához hozzáadtam a villával összekevert tojást és sárgáját, 
a cukrot, a sót, a kandírozott narancshéjat, a vaníliarúd kikapart magjait
és belereszeltem a narancshéjat.
Összekevertem, 
majd hozzáadtam a lisztet és több részletben az olvasztott visszahűtött vajat.
Géppel (dagasztóspirállal) kidolgoztam, a tésztát.

4)
A kuglófsütőt kikentem vajjal.
A tésztát elosztottam benne, hogy mindenhová egyformán jusson.
Kész kuglóftésztát a formában letakartam konyharuhával és fóliával,
majd 22-23 fokba vittem, ahol 6 óra alatt megduplázódott.

5) 
Előmelegített sütőben (170 fok), sütőpapírral letakarva sütöttem 35 percet,
majd takarás nélkül még 10 percet.

6)
5 percig a formában, majd sütőrácson  hagytam kihűlni.

7)
A bevonóhoz felmelegítettem a tejszínt (nem kell, hogy felforrjon)
a tüzet elzártam és beleöntöttem az apróra darabolt csokoládét.
Krémesre kevertem, és azon melegében a kuglófra öntöttem.
Végül rászórtam a felaprított diót.




Megjegyzés

- Nem szerettem volna vastagon bevonni a csokoládéval, csak tessék-lássék módjára.
Azért adtam meg így a mennyiséget, nyugodtan változtass rajta.
- A kuglóf eredetéről igen sok történet kering, egy biztos, 
turbánhoz hasonló, a közepén lyukkal ellátott cserépedényben sütötték.
A lényeg benne a lyuk, azaz a kürtő, ettől kuglóf a kuglóf.
A kürtőnek praktikus oka van: így a tészta könnyebben átsül.




- A legendárium szerint eredetileg kelesztették, gazdag kelt tészta  
-hasonló a kalács tésztájához-
a speciális cserépedényben sütve.
Ma már gyakran találkozunk sütőporral sütött változattal is.





Szeretetrehangoltan a Facebookon,





Ez a fotó így sikerült :)





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése