2013. február 16., szombat

Mosás, szárítás, vasalás...(3.)



Folytatás 3. rész


A bejegyzés 1. része itt található, amiben arról írtam, milyen út vezetett vissza a természethez :)
A  bejegyzés 2. része itt található, amelyben  a szelíd szereket vettem sorra :)





Mosószappan készítése

Ez nagyon egyszerű :) Tanulmányozd mások szappan készítési gyakorlatát.
Vágyjál rá. 
Szerezd be az alapanyagokat, tervezd meg a szappanod.
Tartsd be a biztonsági szabályokat!!! 
hisz a szappan készítés veszélyes dolog, de mindenképpen jelenlétet követel.
Végy 1 kg zsiradékot, ami a legkülönfélébb lehet: disznózsír, kacsazsír, libazsír, stb….zsír. 
Bármilyen olaj: olíva pomace, napraforgó, szója, stb…..olaj és még egyféle, használt olaj! no nem az autó motorjában használt olaj, hanem amiben a családnak megsült a krumpli, vagy a rántott hús! 
Bizony a használt olajból is lehet készíteni szappant, én a fentiekből, mindenféléből készítettem, 
kipróbáltam, minőségében mindegyik jó.
Végy hozzá vizet: én alapból tisztított vizet használok, mert az folyik a csapból.
Végy lúgot, ami elszappanosítja az olajat: lehet NaOH, illetve a hamulúg,
az utóbbival még nincs sok tapasztalatom a szappankészítés terén.
Ha eleget utána olvastunk és információt gyűjtöttünk, akkor kitudjuk számolni az mennyiségeket: 
1 kg zsiradékhoz, mennyi lúg kell.
A mosószappanhoz, amennyiben hidegeljárással készül 30 -35 % vizet adunk és természetesen
zsírtartalék nélkül készítjük, ami azt jelenti, pont annyi lúgot teszünk,
ami elszappanosítja a zsiradékunkat, esetleg még egy picit többet is ( a pici 1-2 g!)
Szappan kalkulátort itt és itt találsz, ha elsőre bonyolultnak tűnik, számíthatsz a segítségemre.
Köszönet az receptszámolót létrehozóknak! :)

 Íme az én mosószappanom:
  "A" mosószappan




Olívaolaj pomace-ból készítem. 
Illóolaj nélkül is finom, lágy, selymes illata van a szappannak, és a kimosott ruhának is, 
akkor is ha az öblítéshez nem használunk illatosítót meg semmit.

Hozzávalók
1000 g olívaolaj pomace
330 g tisztított víz
135 g NaOH

(Kérlek ne állj neki, ha csak az én írásom olvastad. Több információra van szükséged. 
Ha tájékozott vagy, akkor viszont ezt az összetételt örömmel ajánlom.)


A szappan hidegeljárással készült.
A pontos tervezés után, gyújtottam egy mécsest, ráhangolódtam arra amit csinálni fogok.
 Megfelelő "védelmi előkészületek",
nyugodt légkör megteremtése: Gyermek, kutya, macska, nálunk a Nagypapa távol tartása. 
Hosszú ujjú ing, kesztyű, szemüveg, maszk, nyitott ablak. 
 Minden hozzávalót előkészítettem, a védőpapírral letakart munkapultra:
3 literes magas falú fazék, amiben kényelmesen elfér az 1 kg olaj meg a folyadék, 
és amikor a botmixerrel keverem akkor sem fröccsen ki egykönnyen. 
Hőálló üvegkancsó, aminek teteje is van, szellőző nyílással. 
(Ez teának való. Tudom vannak különféle edények amik megfelelnek a lúg oldására, pont ezért érdemes
 több forrásból tájékozódni, megtalálni ami Neked a legnagyobb biztonságot jelenti.)
 Hőmérő a folyadék méréséhez. Botmixer. Grammra pontos mérleg.
A hozzávaló anyagok, amiből készül a szappan.
Megfelelő dobozok/formák, amibe majd a kész szappanmasszát öntöm, én régi fadobozt 
 (amibe bor volt csomagolva)  bélelek ki jó minőségű sütőpapírral. Folpack. 
Régi vastag törölköző vagy kicsi takaró.
Papír, ceruza. Terv. Papírtörölköző, zsírpapír, kanál. Ezek kellenek.

Kimértem az olajat. Kimértem a kancsóba a vizet. 
A mosogatóba hideg vizet engedtem és beleállítottam vizestől a kancsót, vigyázva, hogy fel ne boruljon.
 Felmelegítettem az olajat 50-55 fokosra.
 Felvettem a kesztyűt, szemüveget, maszkot.
 Az egyszer használatos zsírpapírból tekert tölcsérbe kimértem a NaOH-t.
A NaOH-t feloldottam a kancsóban kimért vízben, úgy, hogy a kezembe vettem a papírtölcsért a lúggal, 
a mosogatóban lévő kancsót körkörös mozgatásba "fogtam" a lúg kristályokat pedig folyamatosan a folyadékba engedtem. A kancsó alja folyamatosan, mozgás közben is a mosogatóban lévő vízbe ért.
A gőz irányából kihajoltam, tehát a fejem nem fölötte volt, az ablak meg nyitva. 
(Erős köhögést válthat ki, ha beszippantjuk, még maszkon keresztül is.
 Ha ez történne, menjünk a szabad levegőre.) 
A hideg víz gondoskodott róla, hogy a lúgoldat, visszahűljön 45 fokra. 
Mikorra ez megtörtént, addigra az olaj is pont 45 fokos lett. 
(A hőmérsékleteket, a hőmérővel ellenőriztem.)
Az olajba öntöttem a lúgot, szép nyugodtam, határozott mozdulattal.
A botmixerrel megkevertem, majd a legalacsonyabb fokozatra bekapcsoltam és vártam, 
hogy kialakuljon szalagfázis.
Az előre odakészített öntőformába öntöttem a masszát. 
Így hagytam 20 percet, majd letakartam egy folpack fóliával, úgy hogy nem ért a fólia a masszához.
Ráborítottam a vastag törölközőt, de még nem bugyoláltam be teljesen, csak 2 óra múlva.
24 óra elteltével kivettem a formából, de még nem szeleteltem fel, arra újabb 24 óra múltán került sor.
Egy régi aszalótálcán érlelem a szappanokat.
 Az alja rácsos így nem kell rendszeresen forgatni, hisz körbe járja a levegő. 
(Ha nincs ilyenünk akkor, tegyünk egy papírt tálcára vagy falapra és sorakoztassuk rá a szappanokat, 
ebben az esetben nem árt az elején gyakrabban, később ritkábban forgatni a szappant. 
Az első időben ezt is kesztyűben tegyük:) 
Én a 3.-4. nap szoktam picinyke spirálommal lepecsételni:) 
Ezt egy régi, számomra kedves/értékes gombból és bambusz pálcából készítette a Fiam:) 
A szappan érése min. 6 hetet vesz igénybe, én a 8. hét után használom fel, készítek belőle mosógélt. 
  
 A mosószappant lereszelve közvetlenül is tehetjük a mosógépbe (1-2 ek), de én jobban szeretem a gélt.


 


Mosógél

Mosógélt tudunk készíteni:
-          csak szappan és víz keverékéből
-          szappan és hamulúg keverékéből
-          szappan, mosószóda, víz keverékéből
-          szappan, szódabikarbóna, víz keverékéből
-          szappan, bórax, víz keverékéből
-          stb.

Ahogy régebben készítettem, a következő:
-          100 g mosószappan reszelék
-          3 liter forró víz
-          50 g mosószóda
-          50 g szódabikarbóna

Így készítettem
 A szappant lereszeltem, 2 liter vízben felforraltam, hozzáadtam a mosószódát és a
szódabikarbónát és még az egy liter vizet, újra felforraltam.
Ebből a folyadékból 100 ml tettem egy mosáshoz, egyszerűen oda öntöm ahová a mosószert tenném,
vagy a mérőpohárral együtt a ruhák közé.

Általában 4o-60 fokon mosok, ritkán (fehér törölközők, terítők, vászon lepedők) 90 fokon.
Minden töltés előtt alaposan fel kell rázni.


...reszelt szappan és a kész gél, szerintem látni a csodálatos állagát...

Ezt a receptet is egyszerűsítettem,  amit pillanatnyilag használok, a következő: 

-          200 g mosószappan reszelék
-          100 g mosószóda
-          5 liter víz

Így készítem:
A saját pomace olajból készült mosószappanom lereszelem és 2 liter vízben felforralom. 
Botmixerrel alaposan átdolgozom. 
Hozzáadom a 100 g mosószódát, még 2 liter vizet és felforralom, botmixerrel pár percig megdolgozom. Hozzáadok még egy liter vizet, botmixerrel eldolgozom és kész.
!Végig a tűzhelyen forralom, csak a végén zárom el a tüzet!
Amennyiben szükséges adok még hozzá vizet, és botmixerrel újra eldolgozom.
Felcímkézett flakonokba töltöm.
Ebből az egyvelegből (ami sűrű gél állagú) teszek 1 adag ruhához 50 -100 ml-t. 
Ha fehér, többet, ha színes kevesebbet. Előfordul, hogy teszek hozzá 1 ek Frosch mosószert,
 vagy, 1 ek bóraxot, vagy 1 ek szódabikarbónát, vagy 100 ml hamulúgot, vagy Na. perkarbonátot.
Egyszerűen ki kell tapasztalni, mikor mi a jó.
 
Kiegészítés (2014. 04. 14.)

Az elmúlt időben többféle, boltban (muller, dm) beszerezhető szappanból készítettem mosógélt.
Általános tapasztalat, hogy minden szappan más, más a vízfelvevő képessége.
Volt olyan szappan (azonos mennyiség esetén) amely 2x annyi vizet felvett, mint a saját házi szappanom.
Tehát a 200 g reszelt mosószappan és a 100 g mosószódát 7-8 liter vízzel hígítottam ahhoz,
hogy gélszerű legyen a mosószer állaga.
Tehát bátran adjunk (több lépésben) vizet hozzá, mindaddig amíg a kívánt állagot el nem érjük.
Még ezzel a vízzel is összeforralom és botmixerrel átdolgozom.
A még jobb állag eléréséért, kihűlt állapotában, botmixerrel újra átturmixolom
és úgy öntöm felcímkézett flakonokba.
Szükség szerint, felhasználás előtt még össze lehet rázni.
Ebből is elegendő egy mosáshoz 50-100 ml mosószer.
Hihetetlen, hogy mennyire le lehet csökkenteni a mosásonkénti mennyiséget.
Egy frissítő mosáshoz nagyon kevés elegendő.
Szerezzünk saját tapasztalatot, addig próbálkozzunk, amíg el nem érjük a kívánt eredményt.
A lényeg, hogy egy mosószappan (nem pipereszappan!)
 egy család 1 hónapi mosásához is elegendő lehet!




Többen használják az általam készített mosószappant és mosógélt.
Mindenki elégedett.

Öblítés

Rengeteg információ kering, ki így, ki úgy csinálja. 
Egy biztos, a köztudatban/közforgalomban lévő öblítőszer, tömény élvezet, amit nem biztos,
hogy élvezünk az illatán kívül (de nekem még az is sok).
Az is biztos, hogy bőr betegségeinél, az első amin változtatni érdemes, fizikai szinten.
Alternatív megoldások: ecet, mosóparfüm, illóolaj, hígított gyári öblítőszer, citromsav, stb.
Ecet: önmagában jó. 20-30 ml mosásonként.
Mosóparfüm: nekem drága, bár elnézést kell kérnem, mert én soha nem vettem és
ha valaki azt tartja jónak, tőlem teheti.
Illóolaj: tapasztalatom szerint fölösleges a tiszta 100 %-os illóolajat elpazarolni.
3-4 csepp egyszerűen nem érződik, el sem jut a ruháig, elillan… az ára meg az egekben,
meg gondolkodjunk egy picit, mennyi virág, növény kell az illóolaj előállításához,
 mindezt azért, hogy a lefolyóba küldjük?

 Miből lesz az illóolaj? 
Mondok példát:
Bergamott: 1 kg olajhoz, 200 kg frissen lehámozott gyümölcshéj
Citrom: 1 kg olajhoz, 60-70 kg gyümölcshéj, ez 300 db citrom
Citromfű: 1 kg olajhoz, 7000 !!! kg frissen szedett levél
Erdeifenyő: 1 kg olajhoz, 500 kg tűlevél
Levendula: 1 kg olajhoz, 100 kg növény
Teafa: 1 kg olajhoz, 50 kg frissen szedett levél
Jázmin: 1 kg olajhoz, 1000 kg frissen szedett virág
Rózsa: 1 kg olajhoz 5000! kg rózsaszirom szükséges.
Forrás: Aromalexikon könyv
(Hát ezért nem öntöm az illóolajat a szappanjaimba sem.)

Ami nekem bevált, öblítőként:
1) 500 ml 20 %-os ecet és 500 ml Frosch (békás) öblítő. Ezt összekeverem egy flakonban.
Alaposan összerázom és ebből teszek az öblítőtartályba 3-5 ml-t! 3-5 ml-t! nem kell több.
2) Nem teszek semmit, a fent bemutatott szappanból készült mosószertől,
 jó illatú, lágy, puha, de ugyanakkor nedvszívó a ruha.
A ruha, ha tiszta, eleve jó illatú.
Gondoljunk csak bele, emlékszünk-e  (idősebb korosztályba tartozó barátaim, gondoljunk bele) emlékszünk-e Édesanyánk, Nagymamánk által mosott tiszta ruha illatára? én soha nem feledem. 
Pedig nem volt öblítő, csak a tiszta víz (meg a mosószappan sem olajból volt!).

Szárítás

Amikor kiszedem a gépből, formára igazítva teszem a kosárba/lavórba. Kiterítés előtt, néhányszor kirázom/megrázom. Formára igazítva csíptetem a szárítóra, vagy teszem vállfára.
Az a tapasztalatom, hogy az alternatív szerekkel mosott ruha puha, "kirúgja magát", van aki nem is vasal (csak ingeket stb.) én imádok vasalni, így én mindent vasalok, de feleannyi munkával.
(Lehet ez a magyarázat gyerekesnek tűnik, de megkönnyíti a további munkánkat a szépen kiterített ruha.
Ha tehetjük, szárítsuk a ruháinkat a szabadban*, lehetőleg, nyílt színen, ahol nem potyog rá semmi
és ahol jól éri a levegő. Ebben az esetben a ruha gyorsan szárad.
Ha nem tehetjük meg, akkor a saját körülményeinkhez vagyunk kénytelenek igazodni.
(*Tudom van olyan település, ahol nem lehet a szabadba teregetni, csak sajnálni tudom.)

Vasalás

A legfeltűnőbb a természet közeli mosásnál, az a ruha puhasága.
Én imádok vasalni, de aki nem szeret, lehet hogy itt is tud spórolni, időt, pénzt, energiát.
Ha nagyon száraz a ruha, akkor a reggeli párás levegőre kiszoktam tenni.
Nem kell szétteregetni, csak úgy a székek támlájára 2-3 darabonként szétrakom.
Sokkal könnyebb lesz vasalni, igazi, természetes vasaláskönnyítő a reggeli párás levegő.

Ezek a tapasztalataim, illetve egy része barátokkal való közös tapasztalaton alapul.



Mi köze a Holdnak a mosáshoz.
Sok.
A Hold az állandó változás információját hordozó Égitársunk, az ár-apály felelőse,
a női nemi hormonok működésének befolyásolója, a lelkünk titkainak őrzője ….
Pont Ő ne lenne hatással a mosásra? De hatással van, pont a változásával. 
A fogyó Holdnál mosott ruha mindig tisztább, kevesebb hatóanyaggal is tisztább, fehérebb,
könnyebben kijön belőle a kosz
(persze tudom a hatékony mosószerek és a mosógép idejében ez már nem olyan látványos).
Régen a nagy mosást mindig fogyó Hold idejére időzítették, vagy a Hold napjára Hétfőre.
Én is mosógéppel mosok, de ha tehetem, akkor a nagyobb mosást (pl. ágynemű) hétfőre,
a még nagyobbat (pl. takarók, vagy amit ritkábban mos az ember,
 vagy tél végén a téli ruhák, szőnyegek, takarók) fogyó Hold idejére tervezem.
S lesz ahogy lesz, van ahogy van.


*


Aki mosószerrel mos, ráadásul nem is tartja ezt ily „fontos” dolognak, egy percig se szomorodjon. 
 Úgy jó ahogy van. Ha akarunk lépésről-lépésre haladhatunk. 
Ha szeretjük a mosószerünk, öblítőnk illatát, de változtatni is szeretnénk, 
akkor változtassunk keveset, a kevés is több, mint a semmi. Adjunk magunknak időt.
Tegnap járt nálam Valaki, akivel arról tanakodtunk, hogyan változtasson: szeretne, de fél, 
hogy nem jönnek ki a foltok, fél hogy nem lesz patyolat fehér, a fehér.
Azt mondtam neki: cseréld le a mosószered felét, mosószappanra. 
Képzeld el felére csökken a mosószer fogyasztásod, és fele annyira károsítod a környezeted. 
Vagy, ami nem foltos, nem fehér, azt mosd szappannak, 
a kényes dolgaid meg továbbra is, ahogy megszoktad.
 Minden változtatás, változás.
Inkább keveset „félelem” nélkül, mint sokat szorongással telve.
Szereted a macis öblítő illatát, hát hagyd meg: tehetsz hozzá vizet, csökkentheted az adagját, 
mert lehet kevesebb is elég, vagy felét ecetre is cserélheted.
 Hidd el pihe-puha lesz és ha saját tapasztalataidra hagyatkozol, ecet szagú sem lesz.

Azzal is tisztában vagyok, hogy nem állhat neki mindenki otthon szappant főzni, 
sőt nem is akar mindenki. 
A bolti szappanok is jók, biztos, csak nekem így az egyszerűbb.
Aki viszont szeretne házi szappant, de nem akar készíteni, annak azt javaslom, 
hogy kérdezze végig az ismerősöket, fogjanak össze, lehet, hogy van 
aki örömmel készít, a költségeket pedig elosztják.
Nekem is van olyan Barátom, akivel közösködünk és olyanok is vannak, akikkel cserélek, 
adok szappant és kapok cserébe, amit Ők tudnak adni.

*

Köszönettel tartozom minden előttem haladónak, mindenkinek akivel együtt ötleteltünk/ötletelünk, mindenkinek aki megosztotta a tapasztalatait, hisz én speciel nem vagyok vegyész, csak
egy egyszerűségre törekvő, a természetet szem előtt tartó ember.
Köszönöm kedves „T” Barátnőm aki Telkiből küldtél nekem először hamut és
köszönöm, minden más Barátomnak, aki folyamatosan ellát vele.
Jár Nektek a szappan. <3



 Az információ éhségem az interneten hozzáférhető forrásokból csillapítottam.
 Kutakodtam a teljesség igénye nélkül: Antal Valinál és Lukréciánál
mely oldalakat további ismeret bővítés céljából örömmel ajánlok. 
Bárki, bármit hozzátud tenni, annak mindannyian nagyon örülünk. 


*

És ha azt hinném, hogy most már mindent megtettem, akkor becsapnám önmagam, 
még azt sem hiszem, hogy mindent leírtam... 
csak mondom, az információ átvitelről még szót sem ejtettem.









21 megjegyzés:

  1. Kedvet és tudást tudsz adni!:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Édes drága Éva, köszönöm.
      Képzeld találtam abban a 100 éves füzetben legalább kettő püspökkenyeret.
      Ha akarod elküldöm levélben, mert nem tudom mikor készítem el.
      Szép hétvégét, egészségben, örömben:)

      Törlés
  2. Kérem szépen a püspökkenyér recepteket!:-)Úgy szeretem az energiát adó embereket! Vannak körülöttem energiavámpírok, és ösztönösen az olyanok felé fordulok, mint pl, te is vagy.Tudsz adni, átadni és élvezed, tehát mi is azt tesszük!:-)))Köszönöm!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Éva, Tőled elvenni(?) Neked csak adni szabad :)
      Ölellek <3
      (küldöm kicsit később)

      Törlés
  3. és végre... itt a szappan:)
    de jó és szép:)))

    mennyi ötlet és bátorítás van írásodban! igen, kedvet csinálsz, azonnal szeretnék tenni valamit...:)))
    ha a mosószer felét cserélem mosószappanra, akkor is magasabb hőmérsékleten kell mosnom? én szeretem a 30 és 40 fokos programokat, mert olyan jó gyorsak:)

    puszi és ölelés, lillacska

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Lillácska, Te drága :)
      Ölellek milliószor.
      Szerintem a mosógéllel (felesben) nem kell magasabb hőmérsékleten mosni, de az első pár adag után úgyis látod, hogy elégedett vagy-e...

      Törlés
  4. drága Ági,mennyit beszélgettünk erről a témáról:)
    és utólag is köszönöm a türelmed,amivel terelgettél a biomosás ösvényén<3
    csodálatosak az írásaid róla,és remélem,hogy sokaknak lesz hasznára..

    VálaszTörlés
  5. Kedves Ági! nagyon köszönöm és nagyon örülök a sok remek receptnek. ha érzek hozzá elég erőt és kellő elszántságom , időm és erőm is lesz hozzá, ki fogom próbálni. ölellek: Kati

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Kati, bízom benne, hogy Minden rendben és terveid mielőbb valóra válnak.
      Én is ölellek,

      Törlés
  6. Ágyneműt mostam ma. :-) Most hűl az újabb adag mosógél, sajnos még nem saját mosószappanból, de eljön annak is az ideje.
    Sajnálom, hogy nincs időm egyben elolvasni a blogod, hiszen annyi mindent tanulhatnék, de majd szép lassan...
    Addig is köszönöm, hogy vagy.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. <3 szia :)
      Csoda Barátom, én is nagyon örülök Neked!!!!

      Törlés
  7. Kedves Mági! Csodálom a kreativitásod! Már csak olvasgatni is jó a blogodat. Most éppen a mosógél iránt érdeklődtem, azt olvastam át. Növényi alapú szappanból is tudnék mosógélt készíteni? Van ezzel kapcsolatban tapasztalatod?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

      Törlés
    2. Szia <3
      Igen-igen, persze, az enyém is olívaolajból (pomace) van.
      1) bármilyen zsiradékból készült szappanból lehet
      2) lehet olyan szappanból is, amibe gyógynövényt, vagy növényt (pl. mosódió, vadgesztenye, szappanfű, stb.) maceráltunk
      3) lehet boltban kapható mosószappanból is (pl. dm, muller mosószappannal van tapasztalatom)

      A folyadék mennyiségétől el lehet térni és a adagolás mennyiségétől is.

      Örömmel adom át amit tudok, tapasztaltam, írj akár levelet (cím oldalt), konzultáljunk.
      A mosógél teljesen kiválthatja a gyári mosószereket, Jó és olcsó és még kreatívkodhatunk is :)

      Törlés
  8. Kedves Mági! Köszönöm a gyors válaszod és a kedvességed. Örömmel konzultálok Veled. Most rajtam a sor, hamarosan készül a mosógél... Beszámolok róla. Üdvözlettel: Horváth Györgyi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Györgyi <3
      Bízom benne, hogy teljes elégedettségedre szolgál :)
      Bármi kérdés felmerül, mindenre van megoldás.
      Írj :)

      Törlés
  9. Szia, Mági! Megcsináltam!!! Nagyon jó lett. A szappan és víz változatot csináltan első nekifutásnak. A szappant a Müller-ben vettem. Sajnos ez tartalmaz klórt (próbának jó), de környezetbarát szappant fogok felkutatni (nekem ez fontos). Ma már több fajta ruhát is mostam (fehérek, tarkák), úgy tűnik rendben lesz...
    Üdv. Györgyi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Györgyi <3

      Ó, én is örülök :) meglátod milyen jó lesz és jó érzés :)
      Környezetbarát szappanban is segítek, ha akarod, nem bonyolult, van saját :)
      Üdv.
      Mági

      Törlés
    2. Szia! Mági Igen , Kérem és köszönöm a segítségedet a környezetbarát szappannal kapcsolatban.Tegnap este keresgéltem (zöldbolt... és más webboltokban), de nem tudtam dönteni.
      Találtam mosószappant (állat zsiradékot tartalmaz, hááát nem tudom...), a másik a mosódió kivonatból készült szappan, ez szimpatikus volt, de nem döntöttem még. Kíváncsian várom a véleményed, ha nem túl megterhelő. Köszönöm. Üdv. Györgyi

      Törlés
    3. Szia Györgyi í3
      Keresgéltem a címed, mond hová írhatok Neked?

      Törlés