2018. január 21., vasárnap

Chapati, indiai lepénykenyér házilag





A chapati, más néven roti, vékony, lapos, kerek kenyér, teljes kiőrlésű gabonalisztből
készül (indiában un. chapatilisztből, Atta búzából),
víz és só, esetenként kevéske olaj hozzáadásával.
Az alaposan kidolgozott, 10-15 percig ököllel gyúrt tésztát
-rövid pihenő, formázás, nyújtás után- vasserpenyőben vagy más lapos
serpenyőben szárazon megsütik, majd ghível vagy vajjal megkenik.
A chapati átmérője és vastagsága régiónként eltérő.
(Bővebben: itt)




Chapatilisztem nem lévén,
teljes kiőrlésű tönkölybúza lisztből készítettem a lepénykenyeret.




Házi chapati

Hozzávalók
500 g teljes kiőrlésű tönkölybúzaliszt
300 g forró víz
50 g napraforgóolaj
1 tk só
+
2-3 ek olvasztott ghí (vagy vaj)


1) Tálba mértem a lisztet, elkevertem a sóval.
A közepébe mélyedést nyomtam az öklömmel, beleöntöttem a forró vizet és az olajat.
Fakanállal elkevertem és folyamatosan dolgoztam hozzá a lisztet.
Amint hűlt annyira, hogy tűrte a kezem, a konyhapulton folytattam.
Kézzel kb. 5-7 perc alatt sima, selymes, ruganyos tésztává gyúrtam.
12 darabba osztottam és gombócokká formáztam, letakartam és 15 percet pihentettem.




2) Előmelegítettem a serpenyőt.
A tésztából lisztezett felületen, 2-3 mm vastag egyenletesen kerek lapot
nyújtottam (nyújtófával*).
A forró serpenyőben szárazon (tehát zsiradék nélkül) egyik, majd másik oldalát
megsütöttem. Amint a kis hólyagok megjelennek és barnulnak már lehet is fordítani.
Még forrón megkentem a tisztított vajjal, nagyon vékonyan!
Curryval tálaltam.





Érdekesség :)

*Indiában a chapatit kézzel (nyújtófa nélkül) csupán az ujjaikkal nyújtják, formázzák.




Curry

1) Fűszeres "mártás" padlizsánból és spenótból,
sok paradicsommal.
 Szeptemberben készítettem, ekkor fotóztam a chapatit is. 
A leírása itt:





2) Fűszeres paradicsomos curry, padlizsánból, kelkáposztából, 
házi paradicsomsűrítménnyel.
Most spenót helyett kelkáposztával és 
friss paradicsom helyett a nyáron eltett paradicsommal készítettem.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése