2017. szeptember 23., szombat

Fűszeres paradicsomos padlizsán-spenót curry (indiai mártás)





Curry-nak, az indiai konyhában használatos fűszerekkel (római kömény,
kurkuma, koriander, lepkeszegmag, chili, stb.) készült mártást nevezik.
Egy-egy ételbe általában 6-8 fűszerből álló keveréket tesznek,
amit frissen felhasználás előtt őrölnek.
A 18. században az indiai kereskedők által a nyugati világban, kereskedelmi
forgalomba hozott curryhoz ajánlott fűszerkeverék a curry-por.

A curry nevű ételek sok esetben vegetáriánusok,
de a zöldségek mellett tartalmazhatnak halat, kagylót, csirkét más húst.

A curry lehet száraz vagy nedves (dry or wet).
A szárazt nagyon kevés folyadékkal főzzük, amit teljesen elpárologtatunk,
marad a fűszerrel "bevont" fűszeres zöldség.
A nedves curry bőséges sűrű szószt tartalmaz, amely lehet a hozzáadott paradicsomtól, paradicsompürétől, kókusztejtől, kókuszkrémtől, joghurttól vagy más zöldségpürétől,
esetleg alaplétől. (Forrás)

A curryt párolt rizzsel vagy a különféle indiai lapos kenyerekkel fogyasztják.





Ez a nagyon fűszeres, sűrű ragu, padlizsánból, spenótból sok fokhagymával, 
hagymával, kerti, ízes, illatos paradicsommal készült.


Paradicsomos padlizsán-spenót curry

Hozzávalók

3 ek ghí (vagy kókuszvaj)
1 nagy fej hagyma apróra vágva
1 kisebb fej fokhagyma préselve
1-2 db friss chili apróra vágva
2 nagyobb padlizsán 1x1 cm kockákra vágva
1/2 kg friss paradicsom 1x1 cm kockákra vágva
1/4 kg friss spenót (új-zélandi)
1 ek római köménymag
2 ek koriandermag
1/4 tk őrölt fahéj
1/2 tk őrölt kurkuma
1 tk demerara nádcukor 
2 tk (himalájai) só

Tálalához
friss koriander, citrom
kókusztejszín (vagy joghurt)
chapati (vagy rizs) 



Mindent előkészítettem, tisztítottam, daraboltam, a fűszereket mozsárban finomra őröltem.
1) A tisztított vajat felhevítettem, rádobtam a hagymát, 2-3 perc múlva a kb. 1x1 centisre
 darabolt padlizsánt. Kevergetve sütöttem, odapirítottam.
2) Az aranybarnára pirult padlizsánhoz adtam a zúzott fokhagymát, 
a mozsárban megőrölt fűszerek 2/3-át,
a chilipaprikát és tovább sütöttem 2-3 percig.
3) Hozzáadtam a kockákra vágott paradicsom felét, tovább sütöttem 3-4 percig, 
majd a paradicsom másik felét és gyakran kevergetve, 
nagyobb lángon rotyogtattam 15-20 percig.
(Arra törekedjünk, hogy sűrű szaftos legyen, 
általában akkor már jó, amikor az olaj elkezd elkülönülni a tetején.)
4) Rászórtam a maradék fűszereket, hozzáadtam a spenótot és összeforraltam (1-2 perc).
Chapatival, tönkölybúza lisztből készült lepénykenyérrel tálaltam :) 




Megjegyzés

A padlizsán akkor lesz finom, ha sütjük és nem pároljuk, főzzük.
Sütni lehet: 
- egészben sütőben, ekkor a héját szurkáljuk meg több helyen, tegyük tepsire
- egészben parázson 
- egészben lángon 
- feldarabolva kevés olajban megforgatva sütőben 
- feldarabolva kevés olajon/ghín serpenyőben
Ha egészben sütöttük a padlizsánokat, akkor a héjukat húzzuk le, majd vágjuk össze.
Ebben az esetben az utolsó fázisban, a spenót előtt adjuk a raguhoz.
Amennyiben fényes feszes héjú padlizsánokat vásároltunk, akkor a darabolás előtt 
nem kell lehámozni a héját és nem kell lesózni.






A képen látható chapati receptje később.
Paradicsomos padlizsán-kelkáposzta curry receptje itt olvasható:
http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2018/01/fuszeres-paradicsomos-curry-indiai.html




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése