2017. május 23., kedd

Tartósított (fermentált) citrom




A tartósított citrom hagyományosan Észak-afrikai, Dél-ázsiai fűszer. (Forrás)
A kockára, negyedekre, felére darabolt, vagy egész citromot sóval és citromlével pácoljuk, 
ízlés szerint fűszereket (csillagánizs, fahéj, babérlevél, bors, római kömény, stb.) adunk hozzá. 
Szobahőmérsékleten fermentáljuk, utána hűtőben vagy hideg kamrában évekig eláll.
A technika egyszerű: a megtisztított be(vagy fel)vagdosott citromokat megszórjuk sóval, 
egy üvegbe vagy csuporba nyomkodjuk, majd feltöltjük préselt citromlével.
Néhány hét és élvezhetjük.






Az íze intenzíven citromos, sós, enyhén savanykás.
Adhatjuk salátákhoz, rizs és tészta ételekhez, szószokhoz, 
készíthetünk vele pl. vinaigrette-t.
Amiben biztosan megtaláljuk: az algériai kuszkusz ételekben, indiai curryben, 
tunéziai csicseriborsó pörköltben, a híres marokkói csirke tagine-ben.



Hozzávalók
 citrom, só és türelem :)




kezeletlen héjú vagy bio citrom
tiszta finomítatlan tengeri só (citromonként 1 teáskanál + 1 ek)
ízlés szerint fűszerek (nálam most fűszer nélkül)
+
jól záródó, kifőzött üveg





Menete
- A citromokat alaposan megmostam, a két végüket levágtam, majd feldaraboltam.
- Az üvegbe rétegeztem: egy sor citrom, majd megszórtam a sóval.
(Legyünk nagyvonalúak!)
- Mikor tele lett az üveg alaposan lenyomkodtam, majd szórtam még rá sót.
- Két citrom levét kipréseltem, majd magostól a sós citromokra öntöttem.
(Lehet, hogy több kell, a lényeg, hogy ellepje!)
- Lezártam az üveget szorosan.
Leterítettem egy konyharuhával és hűvösre (a kamrába) tettem.





Az érlelési ideje ~1 hónap, de idővel még jobb lesz.
Eltartható 6 hónapig vagy tovább :)
Használjuk mindenbe amibe illik a citrom. 





Szeretetrehangoltan a Facebookon 🌻


A kertben: Nőszirom / Iris















3 megjegyzés:

  1. Lehet édes változatban is készíteni? Kedves Ági próbáltad úgy is? Van rá recepted?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Kavics :)
      Nem, só helyett cukorral nem próbáltam. Citrom héjat reszelve nádcukorral és/vagy mézzel keverve szoktam eltenni, illetve szárítva. Citromszeleteket mézben (dupla mennyiségű mézben), illetve fagyasztva (vékony szeleteket egyesével folpack fóliára rakosgatva fagyasztom, majd légmentes dobozba rakom. Így nyáron amikor nincs bio citrom és kezeletlen héjú nem kell teljesen nélkülöznöm :)
      Üdvözlettel,
      Á.

      Törlés
    2. Köszi Ági, ezek is jó ötletek! :-)

      Törlés