2013. április 3., szerda

Meggyes-mákos bejgli kelesztés nélkül



Nem az első eset, hogy kelesztés nélkül sütöttem meg a bejglit, itt már írtam róla.


 


Nem sokban tértem el, csak piciket, itt-ott.
A meggyes-mákos töltelék pedig remek dolog.



Bejgli kelesztés nélkül 


 


Hozzávalók
Tészta
500 g liszt
30 g élesztő
250 g feldarabolt puha vaj
80 g cukor
  100 g tejföl
annyi tejszín, amennyit fölvesz, most 140 mg.
pici só

Töltelék
400 g mák
200 g cukor
200 g forró tej
60 g rumos meggy leve
150 g magozott rumos meggy*

+ 1 tojás a kenéshez

Először elkészítettem a tölteléket.
 A mákot egy tálba szórtam és leöntöttem a forró tejjel, elkevertem. Vártam 5 percet és hozzáadtam a meggynek a levét, elkevertem, majd amikor langyosra hűlt, akkor a cukrot.  Hagytam, hogy kihűljön.
Elkészítettem a tepsit, tettem rá papírt.
A tésztához kimértem a lisztet, cukrot, sót, összekevertem. A tejszínt meglangyosítottam és belemorzsoltam az élesztőt, hagytam hogy felfusson/elfusson. (Nem akartam felfuttatni, csak elkeverni, de közbejött valami.
A pohárban az élesztő és a tejszín...nos így jártam, felfutott és elfutott :).


Édesanyám sokszor bízta rám ezt a műveletet éspersze mindig mondta, hogy nagyobb edénybe tegyem....:)






Összeállítottam a tésztát. Hozzáadtam a tejfölt, tejszínt a vajat és összekevertem a géppel.
Addig kevertem amíg egy gombóccá állt össze a tészta. 
A munkalapra raktam és kézzel megdolgoztam a tésztát. Letakartam, 10 percig pihentettem, majd 
négyfelé vettem, egyenként gombócot formáztam belőlük.
Kinyújtottam, rákentem a mákot és megszórtam a lecsorgatott meggyel. 
Feltekertem és a tepsire raktam. Így jártam el a többivel is.
A tepsin megkentem a  tojássárgájával, amihez előtte 1 tk vizet adtam.
 Hagytam 5 percet, hogy rászáradjon.
Megkentem a tojásfehérjével és a rúd közepét több helyen megszurkáltam az aljáig, egy evőpálcikával.
Beraktam a hideg sütőbe, amit bekapcsoltam 180 fokra. 30 perc alatt megsütöttem. 
A sütőt elzártam, az ajtót résnyire nyitottam és bent hagytam a süteményt kihűlni.

Nagyon finom omlós a tésztája. A mák és a meggy párosítás remek döntés.
Bár nem lett túl magas, de nem repedt ki.




*Rumos meggy
Édesanyám receptje szerint, süteményekbe.
Ezt a meggyet még 2 éve tettem el.
Kimagoztam, alaposan megtöltöttem az üveget, a tetejére rumot öntöttem.
Semmi mást. A meggy, a saját leve és a rum.
Nedves dunsztban dunsztolom.
Nyáron tervezek újra eltenni, mert már fogytán. Akkor leírom részletesebben.






3 megjegyzés: