2013. április 27., szombat

Görög típusú joghurt házi joghurtból



 Nyáron, több, sűrű, krémes joghurtot fogyasztunk.


 


Készül belőle
- joghurtos desszertek, 
- joghurtos gyümölcs torta,
- joghurtos saláták, például  a sokunk kedvence Tzatziki:
http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2012/05/tzatziki.html

Itt ahol élek, lehet kapni egy lengyel gyártmányú 450 gr-os ilyen tipusú joghurtot, 
de tudom nincs mindenhol.
Többen mondták az ismerőseim közül, hogy milyen jó nekem...
(ez így igaz, de nem ezért :), Ők viszont mit csináljanak, feléjük nincs (?)
Amikor még felénk sem volt, akkor úgy csináltam, hogy a normál joghurtot,
összekevertem ugyanannyi tejföllel és lecsöpögtettem.
Az "ugyanannyitól" ellehet térni, hisz ez függ attól, hogy mennyire savanyú a joghurt/tejföl.
Érdemes fele-fele aránnyal kezdeni, majd ízlésünknek megfelelően változtatni.


 


Ez így jó,
de most arról  fogok írni, hogyan csináljunk görög típusú joghurtot, ha már van házi készítésű joghurtunk.
Nem régen írtam, hogyan szoktam tejből, pár óra alatt joghurtot készíteni.
Ennek a lényege, hogy a felforralt tejet visszahűtöm "kézmelegre"
majd a 9 dl - 1 liter tejet beoltom 4-5 nagy evőkanál joghurttal.
Először egy egyszerű, de minőségi boltival (vagy házival), később a sajátból hagyok meg mindig ennyit. Amennyiben változna a saját készítésű joghurtunk minősége, savanyúbbra váltana, vagy bármi,
akkor érdemes újra, "nem sajáttal" oltani.
A beoltott kézmeleg joghurtot, termoszba teszem, és melegen tartom,
általában 12-16 órát így hagyom, de én 6-7 órásan szeretem a legjobban.
Akkor már elég sűrű, de inkább édeskés, mint savanykás.
Lehet ezt házi friss tejből és normál (nem tartós) boltiból, mindkettőből működik.

Most ebből kiindulva, sikerült "görög" típusú joghurtot készítenem.
A görög típusú joghurtok a normál joghurttól abban térnek el,
hogy magasabb a zsírtartalmuk (7,5 %) és sűrűbbek.
Sűrűbb lesz, ha lecsöpögtetjük. A zsírtartalmán kellett javítani.
Ezt tejszínnel oldottam meg.





Eddig több esetben készítettem el, minden esetben bolti tejből, bolti joghurtból, bolti tejszínből,
hogy lássam ezzel/így is kivitelezhető, hisz könnyű a jó zsíros házi tejből készíteni dolgokat,
de az nem mindenki számára elérhető.
 A spar saját termékeit használtam, hogy legyen kiindulási/viszonyítási alapunk,
hisz tudjuk, óriási különbségek vannak termékek között.
Ezért tartom fontosnak megmondani mivel értem el olyan ízt, amivel elégedett vagyok.
Persze ettől még másnak lehet, nem ez az ízvilág felel meg.
A sparnak nem feltétlenül akarok reklámot, ez nem szponzorált hirdetés, két oka van, hogy tőlük vásárolok.
Az egyik, hogy hozzánk legközelebb van, a másik, hogy ahol Budapesten laktunk ott is a legközelebb volt, tehát hosszú évek óta ismerem a saját termékeinek minőségét, és tudom mit kapok.
Nem a legjobb, van tőle jobb és bőven van rosszabb.


 


Így csináltam/csinálom

Hozzávalók
A termoszom 1 literes.

9 dl tej
 1 dl habtejszín (állati!)
+
3-4 ek joghurt

A tejet (2,8 %-os),  kb. 10 %-ban 30 %-os habtejszínnel javítom, inkább több, mint kevesebbel.
 Felforralom, és visszahűtöm "kézmelegre".
(Lehet hőmérővel, de minek (?) ha az ujjam belenyomom és tűröm, akkor jó :)
Belekanalazom a joghurtot a termoszba, ráöntöm a tejszínes tejet, lezárom, összerázom és melegen tartom legalább 6 órán át. (Néztem már meg 4 óra elteltével, akkor is már sűrű volt.)
Ha kész a joghurt, akkor egy gézen (konyharuhán, papírtörölközőn, kávéfilteren, stb. )
kellő sűrűségűre csöpögtetem és kész.
A csöpögtetés alatt mehet a hideg kamrába, vagy a hűtőbe.




Szeretetrehangoltan a Facebookon :)


12 megjegyzés:

  1. Mindenképp kipróbálós :)Nézz be hozzám,vár egy meglepi :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Remélem bejön Neked :)
      Én már jártam Nálad :)

      Törlés
  2. Fantasztikus! A házi joghurt már megy nekem (Tőled tanulva) sőt a kefir is, most jön a görög. Hogy Te miket tudsz!
    köszi
    Andrea

    VálaszTörlés
  3. Milyen jó sűrű lett! Megpróbálom én is lecsöpögtetve. Köszi! :-)

    VálaszTörlés
  4. Nagyon guszta, es mint a gorogok, kis kakukkfubol keszult mezzel igazan isteni etek!!! Ugyes vagy!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ó igen, (bár szerintem minden mézzel, igazi mézzel)
      Köszönöm.

      Törlés
  5. muszáj le szűrni? van ugyan hosszú németes kávéhoz szűröm papírból ,de meddig folyik le ? eddig csak jól megkevertük és hozzá a homoktövises mézet és kiporcióztuk a kilónyi házi joghurtot amit itt tanultunk,de már mirelit saját kökénnyel is finom de a magokat igen sokáig tart kiszedni a húsából,ERRE KÉNE VALAMI TRÜKKÖS FORTÉLYT TALÁLNI !! mert kegyetlen finom a fagyasztott kökénnyel .Bizony úgy 15 kilót szedtünk, de magában is esténként TV közben szopogatom a magjáról a finom már megpuhult kökény húsát állítólag antioxidánsok közül kiemelkedő.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága János <3
      Nem muszáj, dehogy muszáj :) csak ha valamihez nagyon sűrű kell :) a lecsöpögött savót úgyis megisszuk :) egy helyre megy :)
      Sajna a kökény magozásra nincs bevált tippem, kemény dió, azaz feladat :)
      A tv-közbeni eszegetés a legjobb módszer (tv nézés nélkül :)
      Jó egészséget!

      Törlés
  6. Hát ez nagyon klassz!
    De van egy kifogásom: miért mentegetőzöl, hogy a SPAR nevét leírod? Igenis, csinálj reklámot annak, aki megérdemli. Ránk nem vonatkozik az a baromság, hogy nem mondhatjuk ki egy cég nevét, mert az reklám. Én is a SPAR-ba járok vásárolni, pedig CBA van a közelünkben, de olyan szemét drága a tejtermék hogy inkább a kihagyom. Bár most a huszti úti Lidl-t favorizálom, és karton számra veszem a kaukázusi kefirt 179-ért meg a tejet 209-ért.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Seafalcon <3
      Köszönöm kedves szavaid és köszönöm a bátorítást.
      Tudjuk, hogy milyen óriási különbségek vannak termékek között. Vannak receptek, aminél roppant fontos, hogy milyen termékkel értük el azt az eredményt, csak bátortalankodtam...
      Szép hetet!

      Törlés