2017. december 19., kedd

Marcipános aszalt gyümölcsös mézeskalács




Fűszeres, édes sütemény a karácsonyi készülődés idejére.




Volt egy elképzelésem a tökéletes mézeskalácsról. 
Nem tudom honnan, azt sem tudom ettem-e valaha, de a számban éreztem az ízét.
Volt benne marcipán, dió, mogyoró vagy mandula, aszalt gyümölcsök, 
sok-sok narancshéj és fűszerek. Tömény és nagyon fűszeres.
Fahéj, szegfűszeg, kardamom, vanília, szerecsendió, csillagánizs, szegfűbors, gyömbér.
Szóval, a karácsony fűszeresszenciája. 





Marcipános aszalt gyümölcsös mézeskalács

Hozzávalók

200 g marcipán (aldi)
30 g aszalt sárgabarack
70 g aszalt vörösáfonya
50 g dió
35 g teljes kiőrlésű rozsliszt*
2 csipet só
3 tk mézeskalács fűszerkeverék
2 db tojás fehérje

máz
50 g porcukor
2-3 ek friss narancslé

vagy lehet csokoládés
100 g 72 %-os csokoládé
1 ek kókuszvaj


- A tojásfehérje kivételével mindent az aprítógépbe tettem.
Apró morzsásra őröltem.





Tálba öntöttem és hozzáadtam a kissé felvert tojásfehérjét.
Összekevertem és félretettem 30 percre.
- Tepsire sütőpapírt borítottam, a sütőt pedig előmelegítettem (170 fok légkeverés).
- A massza ragad, ezért mindvégig nedves kézzel dolgoztam (időnként újra megnedvesítettem). 
Kb. 3-4 cm átmérőjű golyókat formáztam (lehet ettől eltérni).
A nedves ujjaimmal ellapítottam (5-6 mm) és a tepsire pakoltam.







Az előmelegített sütőben 12-13 percig sütöttem (függ a méretétől).
- Míg sült, elkészítettem a mázat:
a porcukrot tálkába szórtam és annyi narancslevet facsartam hozzá, 
hogy még folyós, de sűrű legyen.





- A megsült mézeskalácsokat még forrón, vékonyan bekentem a mázzal.
A papíron, tepsin hagytam mindaddig, amíg a máz megszáradt.




Légmentesen lezárt üvegben néhány hétig eltartható.







Megjegyzés
* Próbáltam teljes kiőrlésű rozsliszttel, teljes kiőrlésű tönkölyliszttel, mandulaliszttel.
Mindegy melyiket választjuk.
- A dió helyett készíthetjük mogyoróval vagy mandulával.
- Elkészíthetjük gluténmentesen is. Ebben az esetben hagyjuk el a gabonalisztet
és tegyünk helyette finomra őrölt diót, vagy mandulát, mogyorót, más maglisztet.
- Az aszalt gyümölcsökön is változtathatunk: kísérletezzünk mazsolával, meggyel, 
cseresznyével, szárazabb szilvával, amink van, amit szeretünk.
Tartsuk be az arányokat.









4 megjegyzés:

  1. Kedves Mági!
    Megmondanád kb. hány darab lett ebből a csodás mézeskalácsból?
    Köszönöm, üdv: Orsi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Orsi 🌼
      Annyira sajnálom, hogy nem írtam fel. Csak tippelni tudok. 20-25 db(?)
      Minden jót kívánok!
      Üdv,
      Mági

      Törlés
  2. Kedves Mági!
    Semmi gond, köszi, hogy válaszoltál :)
    Szép estét,üdv: Orsi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Orsi 🌸
      Nagyon finom!
      Szép vasárnapot!

      Törlés