2019. március 8., péntek

Fermentált arany káposzta, gyömbéres, kurkumás (Fermented golden cabbage)




Fokhagyma, gyömbér, kurkuma.
Számos jótékony tulajdonsággal rendelkező gyógynövények.
Most ötvöztem a káposztával és együtt fermentáltam.
Plusz még koriandert és fekete borsot* tettem bele.
A tejsavas erjesztéshez ezeken kívül csak sóra, vízre,
megfelelő hőmérsékletre (nálam 18-20 fok) és időre van szükség.
A növények felületén természetesen megtalálható baktériumok beindítják az erjedést.
Indulhat a móka 😃





Szinte mindent úgy csináltam, ahogy itt leírtam:
http://szeretetrehangoltan.blogspot.com/2017/02/fermentaltsavanyu-kaposzta-ahogy.html






Kurkumás, gyömbéres káposzta

Hozzávalók
1 kg káposzta
70 g friss gyömbér
30 g friss fokhagyma
30 g kurkumapor
1 ek szemes koriander
1 ek szemes bors
1,5 dl víz
25 g só


1) 
A káposztát vékony csíkokra vágtam (most géppel).
Rászórtam a sót.
A káposztát a sóval összerázogattam, a kezeimmel megnyomkodtam 
(csak szelíden, nem kell összenyomorítani), ezáltal a pórusok megnyílnak.
2)
Hozzáadtam a megtisztított, felszeletelt, fokhagymát és 
a megtisztított, vékonyra felkarikázott gyömbért.
Rászórtam az egész borsot és koriandert és a porított kurkumát.
Összekevertem és állni hagytam 2 órát, közben néhányszor összerázogattam.






3)
Újra összekevertem, és a kiforrázott, tiszta üvegbe rakosgattam.
Minden 2-3 maréknyi zöldséget -az öklömmel- alaposan lenyomkodtam.
Feltöltöttem sós vízzel, hogy a folyadék bőségesen ellepje.
A káposzta tetejét lezártam egy egész káposztalevéllel.
Az üveg tetejére pedig egy "latex, gumi, szilikon, akármilyen" kesztyűt húztam.
Egy tálkába állítva, fénymentes helyre tettem, ahol a következő 4-5 napot töltötte.
Az ideális hőmérséklet 20 fok körül van, de ettől melegebb és 
hűvösebb hőmérsékleten is lehetséges erjeszteni.
Gondoljunk csak a hordóban, pincében érlelt káposztára.




Megjegyzés

- A káposzta tetejére az egész káposztalevél helyett, más "fedőt" vagy nehezéket is tehetünk
(kifőzött kő, kerámia v. porcelán súly, vízzel teli kisebb üveg, ami belefér a nagyba),
vagy lezárhatjuk egy élelmiszer tárolására alkalmas zacskóval, 
pl. az ikeást szokták ajánlani.
(Ez nagyon fontos, hogy teljesen levegőmentesre lepréseljük, és a tetejét lezárjuk,
az oxidáció megakadályozása érdekében.
A jó baktériumok anaerob környezetben szaporodó baktériumok 
-tehát a légmentes térben fejlődnek jól-
míg a romlást okozó baktériumoknak oxigénre van szükségük.)

- Amennyiben nem lepi el a lé (bőven) a lepréselt káposztát, 
akkor készítsünk sós oldatot és öntsük fel.
2 dl víz + 1 tk só 
A víz tisztított víz, vagy felforralt, visszahűtött, levegőztetett.
A só, természetes, jód nélküli só.


- Mit tegyünk az üveg tetejére?
Nos számos variáció létezik itt is.
- Lehet a rávaló kupakkal lezárni az üveget.
Ebben az esetben naponta engedjük ki a keletkezett gázt.
- Lehet csatos üvegtetejű üvegbe eltenni. Ebben az esetben is engedjük ki a nyomást.
- Van aki csak konyharuhával takarja le.
- Egyszerűen húzzunk egy -fent említett- kesztyűt az üvegnek a szájára.
Nagyon jól nyomon követhető a folyamat, óráról-órára látjuk a változást. 
Nem kell naponta nyitogatni, ha tökéletesen súlyoztuk az üveg tartalmát.
Mellesleg a kesztyű nem érintkezik az üveg tartalmával. 


- Mi a feladatunk fogyasztásig?
Naponta ellenőrizzük az erjedést.
Az első napokban fedezzük fel a kis buborékokat (és örüljünk 😃 ), 
amely annak a jele hogy jó úton vagyunk.
A mikroorganizmusok a zöldségekben lévő szénhidrátokat felfalják, 
tejsavvá alakítják, közben "gázok" keletkeznek, 
ezeket buborékok formájában látjuk néhány órán/napon belül.
Naponta 1x2x nyomkodjuk a lé alá, nyomjuk le a lé alá a zöldségeket.
A keletkező nyomást engedjük ki.


- Mikor jó, mikor fogyasztható?
A 4-5 nap elteltével már megkóstolhatjuk.
A kívánt íz és állag eléréséig hagyjuk szobahőmérsékleten, majd tegyük hidegre.
Hűtőbe téve a folyamat lelassul, nem áll le.
A kívánt íz: amikor már nem a só dominál, inkább savanykás, a leve letisztult,
már nem keletkezik számottevő, kiengedhető nyomás.


* A fekete bors fokozza a kurkuma (kurkumin) felszívódását.
Ha nem szeretnél beletenni, akkor fogyaszd fekete borsot tartalmazó étellel.
Ha nem eheted, akkor hagyd ki nyugodtan.




- Miért nagyszerű otthon készíteni és fogyasztani fermentált/erjesztett ételeket?
- mert szabadságot ad
- mert alkotni lételem 
- mert finom
- mert tudom mit eszem
- mert egészséges

- A fermentáció során megnő az élelmiszer tápanyagtartalma.
- A benne lévő élő mikroorganizmusok jó irányba tolják el a bélflórát,
támogatják, megkönnyítik az emésztést, növelik az ásványi anyagok, 
vitaminok felszívódását.
- A probiotikus erjesztésű ételek természetes probiotikumokat tartalmaznak. 
- Az erjesztett élelmiszerek enzimei segítik az táplálék lebontását, 
így könnyebbé válik az emésztés.
- A rostokban gazdag élelem, segíti a bélmozgást, csökkenti a gázképződést.

- Ezt javaslom még elolvasni:




Jutalmazd meg magad és készíts fermentált élelmiszereket.
Légy kreatív és élvezd az eredményt!

Jó alkotást!







*

Tálalva 

Tavaly tisztított vajban eltett lesütött vargánya, 
házi tojás,
kovászos kenyerem, 
retekcsíra és a 
kurkumás káposzta...
Egészségünkre!





*

Készülőben:
Fermentált koreai stílusú savanyúság, azaz "vegán kimcsi"




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése