2016. december 29., csütörtök

Lakto-fermentált mustár házilag




A házi mustár nagyon finom, a recept egyszerű és percek alatt elkészíthető.




A mustár egy egészséges fűszer, s ha mi magunk készítjük el,
 akkor biztosan csak azt tartalmazza ami feltétlenül kell bele.
(Semmi ízfokozó, guargumi, színezék, stb.)
S ha még egy kis tejsavót is adunk hozzá, akkor tényleg a legjobbat hozzuk ki belőle,
tele lesz a szervezetünk számára hasznos baktériumokkal.
Bizony, a házi lakto-erjesztett mustár, sokkal több mint fűszer!
Ez a mustár csordultig van a bélflórára jótékony hatással lévő baktériumokkal, 
jót tesz az emésztésnek, jót tesz az immunrendszernek, és az íze is jó.





Kb. 2 éve kapott el a fermentálási láz, azóta sok mindent tanultam, 
sok mindent készítettem, szinte mindennap kerül valami természetesen erjesztett az asztalra.
A fermentált élelmiszerek fogyasztása nem csak kulináris kaland számomra, 
hanem nagyszerű módja, hogy tegyek az egészségünkért.
A természetes erjesztés növeli az élelmiszerek tápértékét, 
jobban hasznosulnak a tápanyagok, fokozza a fehérjék, ásványi anyagok felszívódását.
A mikroszkópikus élőlények átalakítják az élelmiszert, segítenek, hogy egészségesek maradjunk.
Az egészséges bélflóra védelmet nyújt a fertőzésekkel szemben, szabályozza az emésztést
és anyagcserét.





Lakto-fermentált mustár

Sárga mustármagból készítettem, ami a legenyhébb ízű. 
A barna erőteljesebb, a fekete pedig brutál csípős :)

Többször többféleképpen készítettem, volt hogy 
- beáztattam a mustármagokat, majd 2 nap múlva minden mást hozzáadtam
 és krémesre turmixoltam
- mindent beleraktam a turmixgépbe és egy gombnyomással krémesre turmixoltam,
 ezt követően erjesztettem
- kávédarálóval megdaráltam a száraz mustármagokat és fűszereket,
 ezt követően adtam hozzá a nedves részt, majd erjesztettem.
Ez utóbbi módszert ismertetem.


Íme
- A mustármagokat, zöld borsot és koriandert finomra őröltem kávédarálóban.
- A vízben elkevertem a mézet, a sót, a citrom levét és a savót.
- A fűszeres őrleményre öntöttem és alaposan elkevertem.
- Beletettem az egész mustár magokat, a gerezd fokhagymát és a narancs héját.
Összekevertem. 
(Ezen a ponton ne kóstolgassuk még, mert biztos a csalódás.
Idő kell neki, viszont az idővel egyre jobb lesz.)
- Kifőzött üvegbe kanalaztam, légmentesen lezártam és 
fénytől védett helyen, szobahőmérsékleten fejtetőre állítva hagytam erjedni  3 napot.
- Átkevertem, beállítottam az ízeket. Lezártam és hűtőszekrénybe tettem.
- Fogyasztható :) 
(6 hónapon belül ajánlott elfogyasztani.
Ha ez idő alatt szétválna, semmi baj, csak keverjük össze.)






Hozzávalók

75 g finomra őrölt mustármag
1 ek egész mag
1 tk só (teáskanál)
1 ek méz
2 ek tejsavó (élőflórás joghurtból lecsöpögtetve)
0,5 dl (+ / -) tisztított víz (desztillált víz)
1 citrom leve
+ fűszerek
1 tk zöldbors
1 tk koriander
1 gerezd fokhagyma
1/2 bio narancs héja


1) Őröld meg a mustármagot és a fűszereket.
2) Keverd össze a vizet, savót, mézet, citromlét és sót, majd öntsd az előbbiekre. 
Állítsd be a megfelelő konzisztenciát, adj hozzá esetleg több vizet, citromlevet.
3) Keverd az egészet homogénné, majd kanalazd át egy jól zárható (előzőleg kifőzött) üvegbe.
4) Zárd le légmentesen és hagyd a konyhapulton 3 vagy 4 napig.
5) Kóstold meg, ha szükséges harmonizáld az ízeket 
(adj hozzá még mézet, citromlét, további fűszereket).
6) Tedd hűtőszekrénybe és élvezd a saját készítésű mustárt (legfeljebb 6 hónapig).


Megjegyzés

- Fűszerek máskor:
kapor, tárkony, kakukkfű, bazsalikom, szurokfű, chili, torma, kurkuma, gyömbér, stb.
- A méz helyett lehet juharszirupot, agaveszirupot, más házi szirupot használni.
- A só legyen tiszta patikai só, vagy kezeletlen tengerisó, himaláya kristálysó, 
kelta, vagy parajdi só, semmi esetre sem jódozott só.
- Az előflórás tejsavó helyett a rejuvelac (erjesztett gabonalé) is megfelelő (lásd bővebben itt).
- Előzőleg egy nagy pohár görög típusú joghurtot (más is jó, csak előflórás legyen) 
sűrű szövésű vásznon lecsöpögtettem, ebből lett a savó. 
A maradékot lezárt üvegben a hűtőbe tettem, más erjesztéséhez használtam fel.
- A mustármag élelmiszer minőségű, általában a fűszerek polcán megtalálható.
- Használj tartalék kávédarálót, semmi esetre sem azt amivel kávét darálsz.
(Nekem van két darálóm, az egyikkel a kávét darálom, a másikkal darálom a fűszereket, 
pl. szárított zöldfűszerek, chilipehely, koriander, fűszerkömény, mustár, stb.)
- A magokat mozsárban is megőrölheted. 
- A mustár lehet krémesebb vagy még magosabb/darabosabb
-őröld teljesen finomra, vagy hagyd benne több egész magot-
lehet hígabb  -adj hozzá több folyadékot-  pont ahogy szeretnéd.






Plusz ötlet :)

Szeretnéd a családod már szilveszterkor meglepni házi mustárral?
A lakto-fermentált nem lesz még élvezetes addig, de van megoldás.
Ez a recept kis változtatással alkalmas, hogy már másnap élvezhető legyen a házi mustárod.
Nem kell mást tenni, mint a tejsavó helyett almaecetet adsz hozzá.
Nem erjesztett, de házi :)






A házi mustár nagyon erőteljes, sokkal csípősebb mint a bolti.
Ezért fogyasszuk óvatosan, kis adagokban.



Szeretetrehangoltan a Facebookon :)



A kertben :)
Szeretem ezt a képet






2 megjegyzés: