2014. április 14., hétfő

Napraforgómagos keksz (kréker)



Hihetetlen finomak, sokféleképpen fogyaszthatók, a sok-sok maggal sült (nem édes) kekszek.




Lehet, egy szelet sajttal, almával, körtével, sárgarépával, karalábéval vagy friss zöld növényekkel 
(csalán, rukkola, turbolya, zeller, stb...) reggeli vagy tízórai, uzsonna.
Persze kenhetünk rá sajtkrémet, túrókrémet, márthatjuk egy gondolatnyi hidegen sajtolt olajba, jughurtba.
Lehet feltét,  sóska, spenót mártásra, karalábé, sárgarépa vagy más főzelékre.
Lehet egy finom krémleves mellé adni.
Lehet csak úgy elrágcsálni.
Tarthatunk belőle a táskánkban, a kocsiban, pont jó arra az esetre amikor elkap az éhség.




Mindig azzal a reménnyel készítem őket, mint az édes kekszeket szokás, főleg ünnepek előtt: 
teli legyenek a kekszes dobozok :)
Na de, sosincsenek teli, mert ugye a kekszek   -legyenek édesek vagy sem-   illékonyak :)
 Igaz ezeket üvegbe rakom, mondhatnám, hogy jól záródó üvegben tartom, 
de ugye arról gondoskodik a család, hogy ne kelljen tartani...
Sebaj, végül is ezért csinálom :) 
Egy szó, mint száz, most kétfélét készítettem.
Az egyik sajtos, a másik csak magos.
Lazítónak egy kevés instant élesztőt tettem bele.
A liszt 1/3-a teljes kiőrlésű tönkölybúzaliszt.
A folyadék, víz, hogy ropogós maradjon.




Napraforgómagos kekszek

Hozzávalók

200 g finomliszt
100 g teljes kiőrlésű tönkölybúzaliszt
2 ek nádcukor
1 tk (lapos) tengerisó
1 tk instant élesztő
100 g napraforgómag
50 g lenmag
50 g szezámmag
210 g víz
1 ek olaj

tetejére
1 ek hagymamag

- Az összes száraz hozzávalót összekevertem.
- Hozzáöntöttem a vizet és az olajat.
(A vizet érdemes a vége felé lassabban adagolni, hátha kevesebb is elég, 
illetve lehet még kell hozzá kevéske.)
- Összekevertem, nyomkodtam az ujjaimmal a tésztát.
Cipócskává formáztam és letakartam, hogy pihentessem 1 órát.
(Nem volt célom keleszteni.)

- A tésztát vékonyra nyújtottam (3-4 mm), megszórtam a hagymamaggal.
Egy habkártya segítségével tetszőleges szeletekké daraboltam.
- Sütőpapírral fedett tepsikre (2 tepsivel lett) sorakoztattam.
- Forró, előmelegített sütőben (170 fok, légkeverés) 15 perc alatt, ropogósra sütöttem.
Mind a két tepsit betettem egyszerre a sütőbe. Légkeverésnél ez lehetséges.
Amikor láttam, hogy a felső tepsin lévők teteje kezd színesedni, 
akkor megcseréltem a két tepsit (alsó- felülre, felső-alulra).
- A sütőt elzártam, az ajtót kitámasztottam és bent hagytam a kekszeket kihűlni.
(Ekkor már, a ropogósra szárítás a cél.)

Mindenki ismeri a sütőjét, tapasztalata szerint járjon el.





Hidegen, légmentesen záródó dobozban/üvegben minőségét sokáig megőrzi, 
azaz megőrizné....










4 megjegyzés:

  1. Máris tudom, mit süssek húsvétra. Édeset nem kívánunk, úgyhogy ez éppen jó lesz. :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia :)
      Közben feltettem a sajtost is :) meg találsz sós kekszeket még :)
      Örülök, köszönöm szépen!

      Törlés
  2. de nagyon jól néznek ki!!!!!

    VálaszTörlés