2018. március 13., kedd

Matar paneer, indiai krémes szósz zöldborsóval és panírral





A matar paneer vegetáriánus észak-indiai étel:
 zsenge zöldborsó és friss "sajt" azaz paneer, fűszeres, enyhén édes, krémes szószban.


A paneer friss tejből citromlé, vagy ecet hozzáadásával készül.
Elkészítése nem igényel szaktudást, sőt gyakorlatot sem,
szinte biztos, hogy elsőre sikerül mindenkinek.
Az indiai és a vegetáriánus konyha elképzelhetetlen nélküle,
sokoldalúan felhasználható "alapanyag".
Enyhe íze tökéletesen "befogadja" a fűszereket.
Sütés során nem esik szét.


Részletes leírás itt található:
http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2016/06/paneer-legegyszerubb-hazi-sajt.html






A matar paneerhoz jól illik a naan vagy a chapati kenyér, amivel mártogatni lehet, 
de ugyanolyan jó döntés ha rizzsel fogyasztjuk. 
Most pl. jázmin rizst készítettem hozzá.
Aki nem eszik tejterméket sem, az helyettesítheti a paneert tofuval.





Matar paneer

400 g paneer
400 g zöldborsó (most nagyon zsenge mirelit)
3 ek ghí (vagy kókuszvaj)
1 nagy fej hagyma 
3 gerezd fokhagyma
5 cm-es friss gyömbér
2 tk római kömény
2 tk koriander
1 tk chili (nyáron friss chili)
1 tk kurkuma
1 tk fűszerpaprika
1 tk garam masala
2 tk nádcukor
1/2 tk só
3 ek paradicsomkrém (nyáron 3-4 db friss paradicsom)
fekete bors
400 g kókusztej (aldi) (vagy görög típusú joghurt)
~2 dl víz
friss petrezselyem v. koriander (most a fagyasztóból)



A friss panír, korianderrel :)


- A panírt -pontosan követve a leírást- előző este megcsináltam, 
felhasználásig hidegen tartottam, most, nagyobb kockákra daraboltam.
Mindent előkészítettem: a hagymákat megtisztítottam és vékonyra szeleteltem,
a gyömbért megtisztítottam és lereszeltem.
A fűszereket finomra őröltem.





- A rizst előírás szerint 2 x mennyiségű vízben, pici sóval főni tettem.

- A ghít felforrósítottam, a hagymát enyhén karamellizáltam benne, hozzáadtam a gyömbért,
s amint megéreztem az illatát, a többi fűszert és a fokhagymát.
1 perc múlva rászórtam a nádcukrot, megkevertem és elzártam a tüzet.
Hozzáadtam a paradicsomkrémet, a kókusztejet és az egészet krémesre kevertem.
Hozzáöntöttem a vizet, majd összeforraltam.
Beleöntöttem a leöblített zöldborsót, megvártam míg újra felforr,
most következett a felkockázott panír.
Óvatosan összekeverem és 1 perc múlva elzártam a tüzet.


Megjegyzés
- Tavasszal, amikor friss zöldborsóval készítjük, tartsuk szem előtt, 
hogy más lesz a borsó főzési ideje. 
A mostani fagyasztóból elővett zsenge zöldborsót nem kell főzni, 
elég neki, ha felforraljuk az ételt újra.
- Nyáron, amikor szabadföldi paradicsommal készítem, akkor  a fűszerek után hozzáadom a felkockázott érett, lédús paradicsomot és kissé odasütöm.
Ekkor nem kell hozzá víz, esetleg csak pár kanálnyi, ha túl sűrűnek találom.
- A panírral nem kell főzni, sőt kevergetni sem tanácsos, elég ha beleforgatjuk a sűrű, 
krémes szószba. Így lesz finom.
- Van amikor a felkockázott panírt kicsit több olajban (amennyi ellepi a serpenyő alját)
elősütöm, szép aranybarnára.







A naan kenyér így készül:
A chapati kenyér így készül:
A ghee, azaz a tisztított vaj így készül:
A garam masala fűszerkeverék készen kapható, de mi magunk is összeállíthatjuk.
Így csinálom:






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése