2015. április 28., kedd

Pitypangos akácméz. Mire jó a gyermekláncfű.




Van aki azt mondja: gyom.
Van aki azt mondja: gyógyító növény.
Hivatalosan gyom, a népi gyógyászat szerint, hasznos gyógynövény.
A pitypangnak minden része fogyasztható. A gyökerétől a levelén át, a virágjáig.
Élelmiszer és "gyógy-szer". 
A pitypang nem csak ehető, hanem tápláló gyógynövény.
(Persze ez nem hivatalos forrásból származik, az én megállapításom.)


 


A levelek keserűek és táplálóak.
Nagy mennyiségben tartalmaznak A-vitamint, B-vitaminokat, C-vitamint, Kalciumot, Káliumot, Vasat, és még sok más vitaminokat és ásványi anyagokat. (Lásd még itt.)
"Kimossa" a felesleges vizet a szervezetből (vízhajtó, de nem meríti ki a szervezet kálium készletét).
A keserű íz elősegíti az emésztést, serkenti a máj és epe munkáját.
A leghatásosabb nyersen fogyasztani, salátába vagy csak úgy magában, 
de készíthetünk belőle pl. szószt (pistou-t vagy pesto-t).

A gyökér (pitypanggyökér) a máj barátja. Ehetjük nyersen, szárítva.
A legélvezetesebb fogyasztási módja, ha kávét készítünk belőle. 
(Inni ittam már, készíteni még nem készítettem.)
Nem tartalmaz koffeint, de hasonlít a kávéra, sötét, íze telt.

A gyermekláncfű szárát lehet használni a szemölcsök irtására.
 Legjobb eredmény akkor várható, ha  naponta (akár többször) bekenjük, 
a frissen letört szárán megjelenő "tejjel" a szemölcsöt.

A virágbimbót pácolhatjuk, fűszeres, gyümölcsecetes lében. (Lásd itt.)
Nyersen is rágcsálhatjuk.

A virágot sokféleképpen élvezhetjük :) 
keverhetjük a salátába, süthetjük, főzhetjük, megszórhatjuk vele ételeinket. 
Kerülhet a limonádékba, vizünkbe, turmixunkba, készíthetünk belőle teát.
Belegyúrhatjuk a napi péksüteménybe, kenyérbe.
Készíthetünk belőle szirupot, zselét, tehetjük lekvárba, vagy mézbe (lásd most).


 Pitypangos akácméz




A gyógyhatás akkor érvényesül kimagaslóan, 
ha nyersen, vagy szárítva, hideg eljárással készítünk/fogyasztunk belőle.
Ezért évek óta készítek a gyógynövényeimmel "macerált" mézet, azaz mézben tartósítom őket.
(Számos variáció található a blogon.)
A mézbe "beleolvadnak" a hatóanyagok.
Ebben a formában leginkább a gyógyhatása miatt készítem.
A pitypangos méz hatékony köhögés elleni szirup, vagy, szirup köhögés, torokfájás esetén.
Ezért télen, vagy amikor szükségünk van rá, és már nem jutunk frisshez, így érhető el számunkra.


A készítésnek van buktatója, de erre lehet figyelni.
A legfontosabb, hogy nem szabad "felvizezni" a mézet. 
"A kevesebb, több" közmondás, itt is több :) Ha  a virágok mennyiségével visszafogottabbak vagyunk, az a minőség előnyére válik.
Ne akarunk nagyot markolni, azért, mert most van virág sok, ne tömködjük teli az üveget...
Kevesebb virág, több méz.




- Begyűjtöttem a virágfejeket.
(Ebben az esetben főleg a szirmokat használom fel  -kisebb a víztartalma-  de kerül bele zöld is.)
- Vékonyan szétterítettem egy vásznon, hogy a "bogárkák" eltudjanak menni. 
Elég 30 perc - 1 óra. 
- Választottam egy szép üveget és a virágokat belepotyogtattam. 
- Rácsorgattam a mézet. 





- Vékony gézzel (vászonnal, papírral) lezártam az üveget. 
Két hétig érleltem.
- Az első napokban, naponta lenyomkodom egy tiszta kanállal (jó ha üveg, porcelán).
- A két hét érlelés után, kiszedegettem a virágokat.
(Van, hogy nem szűröm le 2 hét után sem, benne hagyom a szirmokat.)
A kamrapolcra került, ahol hűvös és sötét van.
(Helyette a hűtőbe is kerülhet, vagy a szekrénybe.)

A kevésbé kristályosodó akácmézet használtam.

Allergia, más betegség esetén szakemberrel való konzultáció szükséges.








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése