2014. március 11., kedd

Medvehagymás poréhagyma-krémleves. Százszorszép gyógynövény.



A kéthagymás leves. Gyors, könnyű, egészséges és nem utolsósorban finom.




Medvehagymás póréhagyma-krémleves

Hozzávalók
1 egész póréhagyma
1/2 csokor medvehagyma
2 db nagy krumpli (vagy 4 db közepes)
3 ek zabpehely
házi szárított fűszerkeverék
sózott petrezselyem
2 ek olaj
2 ek hideg vaj

A megtisztított, összeaprított  zöldségeket az olajon megdinszteltem, 
fűszereztem, rászórtam a zabpelyhet.




Pároltam még keveset, majd felöntöttem 1,5 liter vízzel és készre főztem.
Botmixerrel krémesre turmixoltam, majd elkevertem benne a hideg vajat.
Teljes kiőrlésű búzalisztből sütött, magos, pirított kenyérszeletekkel 
és ízlés szerint reszelt sajttal, frissen aprított medvehagymával fogyasztottuk.
Százszorszéppel díszítettem, amit szintén elfogyasztottunk :)


*

 


A képeken látható Százszorszép (Bellis perennis) ehető virág, gyógynövény.
A szerénység és hűség jelképe.
Áttelelő növény, rétek, parkok, mezők, füves területek szépsége.
Levele és virága is ehető, teának leginkább a virágot gyűjtjük.
Legmagasabb a gyógyhatása tavasszal.
Érdekes, hogy a virág csak nappal van "nyitva", amint megy le a Nap,  
ő is nyugovóra tér, becsukódik.
Anyagcsere-serkentő hatása ismert.
Légúti hurutok, légzőszervi betegségek segítőszere, oldja a nyákot, 
gyulladásgátló, összehúzó, sebgyógyító hatású.
A máj és a vese működését támogatja.
Nehezen gyógyuló sebek, különböző bőrbetegségek (tisztátalan bőr, kiütések, pikkelysömör, ekcéma) esetén is jót tehet. Készíthetünk belőle fürdőt és pakolást.
Izomfájdalmak, rándulás, zúzódás esetén is használatos. 
Utóbbi problémákra a homeopátiás szere is javallott.
Forrás: Gyógynövényhatározó, Gyógynövénykalauz könyvek)




Allergiát, egyéni túlérzékenységet bármi okozhat, legyünk körültekintőek.





4 megjegyzés:

  1. de jó ötlet! van esetleg titkos medvehagyma-lelőhelyed a környéken? csak Mecsekben szedtem idáig.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. <3
      évekkel ezelőtt ültettem kertészetből vett hagymácskákat, őket hagyom szaporodni :)
      de már keveset tudok is belőlük csipkedni. Ha többre van szükségem, akkor a piacon szoktam venni.
      Szóval nem kerestem a lelőhelyeket, időm sem volt az elmúlt években...

      Törlés
  2. Én egy kicsit másképp főzöm a medvehagyma levest, de biztos nagyon finom a Te verziód is.
    Ismerem a százszorszép növényt, nálunk is tele a kert vele. Valahogy gyógynövényként mellőzöm, inkább a körömvirágot, cickafarkat, kamillát részesítem előnyben.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Marisz í3
      Ez egy variáció, itt a főszereplő a póré, a medvehagyma csak fűszer :)
      de abban biztos vagyok, hogy örömmel ennék a Tiédből, csodás lehet, mint minden ami kikerül a kezeidből.
      Vegyes teakeverékekbe szoktam tenni ami a kertemben terem, mert az ugye itt termett :) de ha nem mozdultál rá, akkor az nem is kell Neked :)

      Törlés