2013. december 31., kedd

Csipkebogyó alkoholos kivonat...





Csipkebogyólázban égek :)


..a kép kb. 8 napja készült...

Talán a  csodás   -cseppet sem a decemberben megszokott-   időnek köszönhetően,
 a Vadrózsabokrok termésüktől a földig hajladoznak.
Persze így van ez máskor is és mégsem. Valahogy most más.
Olyan krémes a bogyó, szinte már édes, olyan finoman savanykás, nem húzza össze a szánkat..
 -amit hiába keresünk-   nincs az emlékezetünkben.
Emlékezetünkben, mert a Férjemmel ez "huszonéve" közös program.
Minden évben csipkebogyószedő túrákat szerveztünk magunknak.
Még a nagyvárosban laktunk, addig bejártuk az egy nap alatt kényelmesen bejárható környéket,
a Visegrádi-hegységen át a Pilisig, a Börzsönyig. Ismertük a bőségesen termő területeket.
Ma is szedünk csipkebogyót, de ma már vidéken lakunk, így nem ülünk járműre,
csak kimegyünk a határba a Kutyánk társaságában és egy órácskán át "csipegetünk".
Nem kell egyszerre nagyobb mennyiséget szedni, hisz bőven megajándékoztak az Égiek,
lehet sokáig találni.







Már kétszer készítettem lekvárt és az ecet is szépen erjedésnek indult.


...erjed a csipkebogyó :) ecet lesz belőle...


A lekvárról írtam már, csak az újabb tapasztalatommal  egészítettem ki.
Az ecet külön bejegyzésbe kerül, hogy könnyen megtalálható legyen.
Most egy régebbi "készítményt" mutatok, hátha valaki meríteni tud belőle.
Amikor ezt készítettem, még nem írtam blogot :)


 


Mi nem nagyon iszunk alkoholt*, de alkoholos kivonatokat szoktam készíteni, hátha szükségünk lesz rá...
Na meg a kísérletező kedvem miatt :)
 Ezeket többnyire a sütemények hozzávalójaként használom el  -van olyan amikor pici rummal 
vagy más alkohollal "lazítjuk" a süteményt pl. fánkok, kevert sütemények, stb.).
Így az elmúlt években készítettem/áztattam csipkebogyót és kökényt rumban,
 illetve rendszeresen teszek el Rumtopf-ot is. 
Persze, ha már van alkoholban kivont csipkebogyó esszenciám, meg kökény, 
akkor könnyű tovább hasznosítani, akár likőr is készíthető belőle.
Az alaprecept igen egyszerű :)
Félig pakoltam egy üveget tiszta csipkebogyóval, majd az üveget felöntöttem tiszta alkohollal.
1-2 hónap is eltelt így (minimum 4 hétig érleljük), majd egy sűrű szövésű vásznon átszűrtem.


 


Sötét helyen tárolom.
Ez nagyon erős alkohol, közvetlenül nem való fogyasztásra.
Mint említettem én kivonatként használom. Amennyiben élvezeti célra szeretnénk felhasználni, 
akkor ezt hígítsuk cukor vagy mézsziruppal.




* Nem utasítom el az alkohol fogyasztást, csupán kevés alkalommal érzem szükségét 
a fogyasztásának. Ritkán érzem úgy, hogy jólesne. 
Nem szeretem a fejembe szökő forróságot, a "lazulást" másképpen is eltudom érni :) 
Viszont nagyon jó alapanyag az alkohol, a különféle gyógynövények hatóanyagainak kivonásához.
Köztudott, hogy sok hatóanyag csak igen nehezen (vagy nem) oldódik vízben, 
ezenkívül az alkohol a tartósítást is megoldja.
Erre már igen régen rájöttek minden kontinens lakói, Egyiptomban már legalább 4000 éve ismerik.
Az afrikai, ázsiai, amerikai és európai népi gyógyászat  elképzelhetetlen lenne
 az alkoholos gyógyító kivonatok nélkül.
Sőt egyesek szerint az alkoholt Isten alkotta meg, azáltal, hogy gyümölcsöket teremtett :) 
meg persze azokat akik a gyümölcsöket fogyasztják :)
A gyümölcsök előbb-utóbb erjedésnek indultak, az állatok, madarak pedig fogyasztásuktól 
mámoros állapotba kerültek :) meg jelen időben is.
Az ember szerintem már más...
Az alkohol esetében különösen fontos szabály a mérték 
(a szabadon élő állatok betartják a természettörvényeit, mindig tudják a mértéket).
Ugyanis tudományosan bizonyított, klinikai vizsgálatok sora támasztja alá, 
az alkohol egészségre gyakorolt pozitív hatását.
Ugyanakkor tudományosan bizonyított, klinikai vizsgálatok sora támasztja alá, 
az alkohol egészségre káros hatását.
Nos, hogy az érrendszerre pozitívan hat vagy gátolja a szív és érrendszer, a tüdő/légzés, 
az idegrendszer/agy működését, hogy az immunrendszert erősíti vagy gyengíti ez csupán 
az elfogyasztott alkohol mennyiségétől függ. 
Szabad akaratunk van, mindig, mindenben mi döntünk. 
Te döntesz mennyit és mit  iszol :)



...az elmúlt napokban elmaradhatatlan csipkebogyótea, most is ázik :)...









4 megjegyzés:

  1. Én tiszta alkohol helyett saját pálinkát használok :-) Most van egy jó adagnyi kökénnyel és mézzel, itt kaptam ihletet és holnap megyünk csipkét szedni, és akkor az is lesz. Bár lehet azzal megvárom, míg kifőződik az új szilvapályinka... :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Péter!
      Igen a szilvapálinka már kész nyeremény, a saját meg...hű az csoda :)
      A kökény amit mutatok majd, az rumban ázott mézzel, fahéjjal és szegfűszeggel :)
      Sajnos a saját pálinka csak álom már...
      Remek vagy!!! sok sikert! <3

      Törlés
  2. Nekem kérdésemre lenne. Ennél a folyamatnál az üveg tetejét ledugaszolhatjuk, vagy csak vékony anyaggal lehet lekötni míg meg nem érik?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Éva, szerintem lehet dugaszolni, mert:
      - más a folyamat (nem fog erjedni, nem képződnek gázok)
      - ha nem dugaszoljuk le, elpárolog az alkohol.
      Engem annyira izgalomban tartanak ezek a dolgok, hogy az első napokban, legalább naponta megnézegetem, megszagolgatom (kommunikálok vele :) akkor ugye meg is szellőztetem :)
      <3

      Törlés