2019. április 8., hétfő

Vaníliakrémes szelet (szalalkálival)





Egy hajnali álom lenyomataként született ez a sütemény.




Az álom hatására Édesanyám receptjei között keresgéltem a szalalkálival készülteket. 
Emlékeztem az ízére, hogy nagyon finom, de még inkább emlékeztem a szúrós szagára, 
ami belengte a konyhát mikor Édesanyám szalalkálival sütött.
Bevallom, kisgyermekként nem szerettem.
Most sem a szalalkáli nyomasztó szagát szerettem meg, 
hanem az emlékeket amit ébresztett bennem.
Több receptet is őrzök, a réteges különféle krémmel töltötteken kívül, 
egy linzert, amit virágformájú kiszúróval szaggatott ki Anyám és 
kettőt-kettőt rózsaszínű krémmel ragasztott össze. 
Ez különösen kedvelte. 
Meg a pogácsát, de annak a leírására még nem akadtam rá.

Elsőként, a vaníliakrémeset választottam.




Négy lapot sütöttem és vaníliamagos krémmel töltöttem meg.
A receptben csak a főzött krémhez szükséges lisztet cseréltem étkezési keményítőre, 
illetve vajat, vaníliarudat használtam, és jelentősen kevesebb cukrot.
(Gyermekkoromban zsírral v. vajjal készítette a tésztát Édesanyám, 
illetve volt idő, amikor csak vaníliás cukrot lehetett kapni.)




Vaníliakrémes szelet

Hozzávalók

Tészta
500 g finomliszt
100 g lágy vaj
70 g porcukor
1 db tojás
100+50 g tej
1 cs szalalkáli
csipet só

Krém
800 g tej
80 g étkezési keményítő
1 rúd vanília
100 g porcukor
200 g puha vaj
50 g habtejszín
csipet só

Menete
1) A krémhez elkészítettem a főzött krémet.
Kevés hideg tejben elkevertem a keményítőt, félretettem.
A vanília magjait kikapartam, hozzáadtam a vajhoz, a hüvelyt beletettem 
a többi tejbe és felforraltam.
A forró tejbe belecsorgattam a keményítős tejet és besűrítettem.
Hidegre tettem, hogy teljesen kihűljön.




2) A tészta
A 100 g tejben feloldottam a szalalkálit.
A lisztet összeszitáltam a porcukorral és a sóval.
Hozzáadtam a lágy vajat, külön elkevertem a tojással.
Hozzáöntöttem a tejet és összeállították a tésztát.
Szükséges volt még tej, összesen 150 grammot vett fel.
Pontosan 4 részre osztottam és egyenként késélvastagságúra nyújtottam.
Egyenként, sütőpapírral borított sütőlemezen (v. a tepsi hátán), 
165 fokra (légkeverés) előmelegített sütőben sütöttem meg.
Egy lapnak 7-8 percre volt szüksége. 
Akkor jó, ha a széle kezd színt kapni, de egyébként még fehér, 
viszont látszik hogy megemelkedett. Ha a közepéhez hozzáérünk még puha.
Fontos, hogy ne szárítsuk ki!
A megsült lapokat egymástól papírral elválasztva, egymás tetejére rakosgattam.




3) Összeállítás
A puha vajat a vaníliamagokkal és a porcukorral habosra kevertem, 
majd fokozatosan hozzáadagoltam a kihűlt főzött krémet. 
Úgy ítéltem meg, hogy szükséges picit lazítani, ezért kevés 
habtejszínt löttyintettem hozzá.
Nagyon habos, könnyű krém lett a jutalmam.

A krémet képzeletben 3 és 1/2 felé osztottam.
3 adag a négy lap közé, a fél pedig a tetejére.
A lapokat megkentem és a sütemény tetejére a fél adag krémet rásimítottam.
Az süteményre folpack fóliát simítottam és másnapig a hűvös kamrában hagytam, 
hogy megpuhuljon.





A süteményt szilvavirággal díszítettem. A szilvavirág ehető. 


*

Utóirat

A kész süteménynek kell 1 nap mikorra megpuhul.
Addig és az után se érje levegő.
Szabadon a tészta könnyen kiszárad, hisz ha megnézzük a
rétegeket látszik hogy milyen levegős.

*

Szeretetrehangoltan:





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése