2018. február 6., kedd

Francia mustáros sárgarépa






A Férfiaknak francia mustáros csirkét készítettem.
Zamatos fűszeres mártás, amely dijoni mustárral, fehér borral és creme fraiche-el készül. 
A mustáros csirke klasszikus francia étel, amit én soha nem kóstoltam,
de a fűszerezése elcsábított.
Hm. megszerettem volna kóstolni, de természetesen hús nélkül (27 éve vegetáriánus vagyok),
így sárgarépával készítettem.
Ugyanolyan ízesítéssel, fűszerekkel csak sárgarépát.






A mustár igen régi, s ki gondolta volna, a világ egyik legnépszerűbb fűszere.
Eleinte gyógynövényként használták, csak később fedezte fel a gasztronómia.
Kr.e. 6. században Püthagorasz tudós, filozófus már gyógyított vele, később 
az orvostudomány megalapítójának tartott Hippokratész széles körben alkalmazta.
A legenda szerint Franciaországba a rómaiak vitték magukkal a magokat, és
szétszórták azt, amerre a növények virágoztak.
A párizsi Sant Germein des Prés bencés szerzetesei már 1292-től készítettek mustárt.
Dijon, Burgundia székhelye Franciaországban, később a mustárkészítés központja.
A dijoni mustár elnevezés (Moutarde de Dijon) 1856-ra tehető,
amikor is a dijoni származású Jean Naigeon a mustár szokásos összetevőjét,
az ecetet felcserélte az éretlen szőlőszemekből préselt (zöld gyümölcs / verjuice) verjus-vel.
Sajnos a dijoni mustárnak ma már nem sok köze van Dijon városához, és a verjus-höz.
Általánosságban ma fehér borral készül.





Mustáros sárgarépa

Hozzávalók

5 db nagyobb sárgarépa
1 közepes fej hagyma
6-7 gerezd kisebb fokhagyma
5 kb. 7 cm kakukkfű ágacska
2 ág/hajtáscsúcs rozmaring
1 db babérlevél
7 tk francia mustár
1 tk francia magos mustár
1 dl fehér bor
1 dl víz
2 ek vaj
10 dkg mascarpone (vagy creme fraiche)
frissen őrölt bors

- Mindent megtisztítottam és felszeleteltem: 
a hagymát apróra, a fokhagymát szeletekre, a sárgarépát 2-3 mm vastagságú karikára.




- A vajat megolvasztottam és megdinszteltem a hagymát, hozzáadtam a fokhagymát, 
 babérlevelet, kakukkfüvet, rozmaringot, végül a sárgarépát.




- Kevergetve, tovább dinszteltem, majd hozzákevertem a kétféle mustárt 
és felöntöttem a borral, illetve a vízzel.
Billentve rátettem egy fedőt és ízlésnek megfelelően megpároltam
(mi, én úgy szeretjük ha még roppan).
- Ekkor hozzáadtam a mascarponét és 1 perc múlva elzártam a tüzet.

Tálalás előtt 10 percet leborítva hagytam, hogy összeérjenek az ízek.





Elkészíthetjük úgyis, hogy a párolás előtt hozzáadunk mindent és
 hőálló tálban a sütőbe tesszük és ott sütjük készre.
Régebben így készítettem, de időigényesebb. 








A babér fácskám tavasztól fagyokig a kertben van, 
bizony bent lenni nem nagyon szeret :)




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése