2015. szeptember 19., szombat

Citrusos paradicsomlekvár zebra paradicsomból tartósítószer nélkül




Az idén (is) a régi fajták 
(Ökörszív, Paprika paradicsom, Fóti gerezdes, Kecskecsöcsű paradicsom) 
mellett, sikerült néhány különleges paradicsomot termelnem.
Az egy bokor "Green zebra" paradicsom bőséges terméssel jutalmazott meg.


...júniusban még zölden...
 

A zöld alapon sárga csíkos paradicsom savanykásabb, fűszeresebb,
némi citrusos (inkább lime) beütés is felfedezhető benne.


 

Eszegettük nyersen, grilleztem belőle és 12 szemből "édes" lekvárt főztem.
Kevés cukrot adtam hozzá, egy citrom levével és illóolajával fűszereztem.
Almával (az alma gazdag pektin tartalmú) sűrítettem be. 




Zöld zebra paradicsomlekvár

Hozzávalók
 paradicsom 
25 % alma (golden)
10 % cukor
csipet só
citrom

- A paradicsomokat megmostam.
Tetejükön pici metszést ejtettem, majd (egyesével) lobogó forró vízbe mártottam,
 a héjukat lehúztam. 


 

A megtisztított almákat felkockáztam.*
- Az egészet (paradicsomokat és almákat) összeforraltam.
- Botmixerrel összeturmixoltam, hozzáadtam a csipetnyi sót, a cukrot és 
belefacsartam a citrom levét.
(A citrom héját félretettem.)
- Kellő sűrűségűre főztem: közben kevergettem és 
az utolsó 10 percre beletettem a citrom négybe vágott héját is.**
Hideg porcelán tányérra csöppentettem a lekvárból, vártam 3-4 percet, 
majd a tányért döntögetve ellenőriztem a lekvár sűrűségét. 
A citromhéj darabokat eltávolítottam.
- A befőzés alapszabályainak megfelelően előkészített üvegekbe töltöttem, 
majd száraz dunsztban hagytam kihűlni.


 


A befőzés szabályairól és a száraz dunsztról itt írtam:

 *
Az almák héját lehántottam, de ezt is beletettem, majd mielőtt összeturmixoltam, 
eltávolítottam.  Most így láttam jónak, de más esetben az almahéj benne maradhat.

**
A bio citrom héja illóolajban gazdag, ez nagyban hozzájárult a lekvárom citrusosságához. 
Azért csak az utolsó 10 percben tettem bele, hogy a legtöbb értékes olaj benne is 
maradjon a lekvárban.
Amennyiben nem jutnánk bio v. kezeletlen héjú citromhoz, akkor 2-3 csepp
100 %-os tisztaságú illóolajat is tehetünk bele, de azt csak az üvegbe zárás előtt. 
Bio citrom kapható a sparban, kezeletlen héjút az aldiban szoktam vásárolni.








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése