2015. március 20., péntek

Kardamommal fűszerezett almás kalács




Szeretem az almát. Ha választhatok akkor a jonatán, starking, golden vezet.
Amikor van választék.
Viszont ebben a tél végi, kora tavaszi időben már könnyen belefut az ember,
bár küllemre gyönyörű, de ízre nem tökéletes almákba.
Sokszor nem ízlik.
Így rágcsálás helyett, feldolgozom.
 Kerül a gyümölcs és zöldség turmixokba, illetve köretek mellé,
és ilyenkor mindannyiunk örömére megszaporodnak az almás sütemények.


 


A gyümölcsös süteményeket illetően, talán almával bánok a legkreatívabban :)
A tésztákat jól lehet variálni, lehet omlós, lehet leveles, lehet kevert, lehet kelesztett, 
mindben finom.
Az almát is lehet egészben sütni, lehet szeletelni cikkekre, körszeletekre,
lehet többféle módon/nagyságra reszelni, lehet kockára aprítani, nagyobb kockákra és egészen apróra.
A fűszerek pedig, megkoronázzák az egészet.
Nyáron a zöldfűszerekkel varázsolhatunk, bazsalikom, citromfű, menta, a kakukkfű a kedvencem.
Az egyik jobb mint a másik.
Kedvemre válogatok a vanília, fahéj, szegfűszeg, szerecsendió, gyömbér, csillagánizs,
gondolatnyi bors, ó és a kámforillatú, édes, fűszeres kardamom.
(A kardamom bővelkedik illóolajokban, pl. eukaliptol, kámfor, limonén.)
Most kardamom, sok kardamom, csipet fahéj és vaníliamag.




Nyugodt, lazítós napon készítettem.
A kardamommagokat pici nádcukorral mozsárba raktam és megőröltem.
Az almát kisebb, mint 1 centis kockákra daraboltam.
Egy kanálnyi vajat tettem a serpenyőbe, rá az almát és a puha mazsolát.
Ahogy olvadt a vaj, a serpenyőt meg-megráztam, hogy mindenhol
bevonja az almakockákat és a mazsolát.
Meghintettem egy gondolatnyi sóval, csipetnyi fahéjjal, hozzáadtam a vaníliamagokat,
 majd rászórtam a kardamomot.
Imádom a fűszereket. 


 


Kardamomos almás kalács

Hozzávalók
tésztához
300 g liszt
1 db tojás
1 db tojásnak a sárgája
pici só
100 ml tej (+/-)
10 g friss élesztő
50 g cukor
50 g lágy teavaj
töltelékhez
500 g megtisztított alma (nettó)
1 nagy evőkanál vaj
100 g mazsola
1 tk (púpos) étkezési keményítő
csipetnyi só
1/4 rúd vanília magjai
1/2 mk fahéj
1 tk kardamommag
1 tk nádcukor


- Az élesztőt az édes tejben felfuttattam.
A lisztet tálba szitáltam, elkevertem a sóval, hozzáadtam a felfutott élesztős édes tejet,
hozzáadtam a tojást és a sárgáját, összekevertem az egészet,
majd végül több részletben hozzáadtam a vajat.
(1/4-ét, majd megvártam még a gép beledolgozza a tésztába, és így tovább a többit is.)
A kidolgozott, selymes, rugalmas tésztát a munkalapon kezeimmel még átgyúrtam,
majd letakartam és hagytam, hogy duplájára keljen.

- Mozsárban megőröltem a nádcukorral a kardamommagokat.
- Az almákat megtisztítottam, és felkockáztam.
A vajat megolvasztottam a serpenyőben, ráborítottam az almakockákat, 
majd rászórtam a mazsolát.
(A mazsolát mossuk meg, és ha nem elég puha, pici vízbe áztassuk 1 órát.)
Lassú tűzön, hagytam hogy picit "karamellizálódjon". 
(Ha édesebben szeretjük, akkor 1 ek cukrot is rászórhatunk.)
Meghintettem a fűszerekkel és rászitáltam a keményítőt. 
Elkevertem, majd hagytam kihűlni.
(Az almának nem fontos megpuhulni!)


 


- Előkészítettem a sütőformát (24 x 10 x 6 cm), sütőpapírral kibéleltem.

- A duplára kelt tésztát kezeimmel lelapítottam, 30x 30 lappá nyújtottam, 
rászórtam az almát és széleit kicsit visszahajtva feltekertem.
Varrattal az alján belefektettem a sütőformába.
A maradék tojásfehérjével megkentem.
Letakartam és hagytam hogy újra, közel duplájára keljen.




- Hideg sütőben indítottam a sütést. 
(Sokszor írtam már erről a módszerről a kenyeres írásoknál részletesen.)
175 fokra légkeverésnél ~30 perc alatt megsült. 
(Minden sütő más, a saját tapasztalataidat vedd alapul.)
Rácsra téve hagytam kihűlni.








2 megjegyzés: