2014. november 19., szerda

Sütőtökös gnocchi zsályás vajas borsóval



Sütőtökpüré a nudliban(?)...igen, nem bántuk meg, nem csak gyönyörű barackszíne lett, 
de az íze is kissé édeskésebb, ami nekünk nagyon tetszett.

Tény, hogy a sütőtök nagyon sokféleképpen felhasználható: 
mennyei levesek készülnek belőle.
Nyersen finom elrágcsálni, lereszelve remek saláták alapja lehet, 
nem is beszélve a nyers léről, ivóléről.
Lehet pirítani, sütni, párolni és számtalan finomságba dolgozhatjuk bele a pürét.
Például a minap készítettem rakott sütőtököt, sok fűszerrel, rizzsel, tökmaggal és tökmagolajjal,
sok-sok füstölt sajttal. 


...recept nincs külön, de szinte mindent leírtam...

Tehát, bátran lehet vele kísérletezni, aki szereti a sült sütőtököt, az szeretni fogja a belőle készült ételeket. Feltéve, hogy jól ízesítjük, fűszerezzük, de semmi kétségem, hogy  megoldjuk :).
Talán arra érdemes figyelni, hogyha kísérletezünk, akkor csak egy ismeretlennel játszunk,
 azaz ha a sütőtök új fogásban szerepel, akkor ne kísérletezzünk a fűszerekkel.
Amennyiben nem tudjuk, hogy "bejön-e" a Családnak a sütőtök, 
akkor ne próbáljunk ki még ismeretlen, eddig nem használt fűszert....

Kakukkfű, rozmaring, csombor, petrezselyem, zsálya, 
kedvünkre választhatunk közülük, azt ami már biztos befutó.


...Orvosi zsálya, még vidáman van a kertben, hiába van november...


Sütőtökös gnocchi zsályás vajas zöldborsóval
6 adag! 




Hozzávalók
tészta
50 dkg sütőtökpüré (párolt)
50 dkg főtt tört krumpli
5 dkg vaj
3 db tojás
10 dkg búzadara (gríz)
40 dkg + 10 dkg finomliszt
+ 2 ek olaj

köret
90 dkg mirelit zöldborsó
3 ek olívaolaj
0,5 dl víz
1 mokkáskanál étkezési keményítő (elhagyható)
5 dkg vaj
sok-sok friss zsálya (orvosi)


A tisztított, felkockázott krumplit kevés sóval odatettem főni. 
Csak annyi vizet tettem rá, ami éppen ellepte.
A tetejére pakoltam a megtisztított, félbevágott tököt.
Így egyszerre elkészült, a töknek bőven elég volt a pára, hogy megpuhuljon.
(Kuktában készítettem.)
Az egészet letörtem és szétterítettem a vajlingban, hogy langyosra hűljön.
Rádobtam a vajat és meghintettem kevés sóval.
Hozzáadtam a   -külön tálkába előre felütött-   tojásokat, majd az egészet összekevertem.
Hozzáadtam a búzadarát és annyi lisztet, hogy lágy, de formázható tésztát kapjak.
Közben vizet forraltam (kb. 3 liter 1 ek sóval).
A tésztát alaposan lisztezett felületen, kis adagokban daraboltam*
 és a lobogó forró vízben kis adagokban megfőztem. 
A 2 ek olajat serpenyőbe tettem és a megfőtt tésztát erre szedtem ki,
 minden adag után óvatosan megrázogattam a serpenyőt, hogy ne ragadjanak össze.

A zöldborsót a megmelegített olajra öntöttem, lassú tűzön hagytam, hogy felmelegedjen,
 közben többször megkevertem, rázogattam a serpenyőt.
Attól függően, hogy ereszt levet, vagy sem, kevéske vizet csorgathatunk rá,
 annyit hogy "tocsogjon". A zsenge borsónak nem kell főni! 
Amikor már kellően forró volt,
  rászórtam a mokkáskanálnyi (nem több) kukoricakeményítőt.
Elkevertem, majd beleolvasztottam a hideg vajat és megszórtam az apróra vágott friss zsályával.




Megjegyzés

- A nálam megszokott mennyiségektől eltérően ez nagyon sok, 6 bőséges adag.
(Bár biztosan ez is lefagyasztható, de én nem szeretem, tehát csak annyit készítek ami elfogy.)
- A nudliba a gríz jó ötletnek bizonyult, sok nedvességet felvett.
- A liszt mennyiségén bátran változtassunk, a cél a lágy, de formázható tészta.
Gondoljunk bele: nem mindegy milyen krumplit használunk, hogy a sütőtököt pároljuk,
 vagy sütjük, mennyire hűtjük ki a hozzávalókat, ezek mind (meg még több minden) 
beleszólnak a liszt mennyiségébe.
- Sok idő a gnocchi elkészítése, vagyis a tésztát kis adagokba főztem, 
sok időt vesz igénybe, erre is gondoljunk, persze fele mennyiség, fele idő kb.
- A zöldborsó fagyasztott volt, ráadásul vettem, viszont lehet kapni egy extra zsenge minőséget, 
ezt javaslom kipróbálni.
- Mindezeket figyelembe véve, nagyon-nagyon ajánlom megkóstolni, nagyon finom...
- Hogyan formázom a gnocchit?
Részletes leírás már található a blogon, itt:
Most nem így formáztam :)
hanem, 1,5 ujjnyi vastag rudakat sodortam és egy habkártya (vagy kés) segítségével,
 kissé átlósan háromszögeket vágtam.
- Mennyi ideig főztem?
A lobogó, forró, enyhén sós vízbe beledobok egymás után kb. két "tenyérnyi" mennyiséget, 
amennyi a tenyeremre fér.
Egymás után. Előbb az egyiket, nagyon óvatosan megkeverem, majd felszedem a következő "tenyérnyit" és azt is beleengedem a vízbe. Most is óvatosan megkeverem.
Akkor jó, amikor feljönnek a víz tetejére plusz 2-3 percet főnek.
Egyenesen szedhetem a mártásba, vagy ahogy a recept megkívánja, hideg vízzel leöblítem.
Ha már sűrű a főzővíz, akkor tegyünk hozzá és újra forraljuk fel.

(A leírás azért nagyon részletes, hogy a most "kezdő" fiatal :) olvasóimnak kedvezzek. <3 )
A fotók  -a fotóadagról-  másnap készültek...







2 megjegyzés:

  1. Csodás lett, pár napja én is kinéztem magamnak egy sütőtökös gnocchi receptet :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Vicuska <3
      Annyira finom, és rengeteg módon el lehet készíteni :)
      Sok sikert!

      Törlés