2014. november 12., szerda

Rakott kelkáposzta quinoával




A Quinoa dél-amerikából származik, a paraj és a cékla családjába sorolható. 
1,5-2m magas egynyári, több színben pompázó, igénytelen, szívós növény.
(A nálunk elő labodára hasonlít.)
 Álgabona, nem gabonaféle, 
de magas keményítőtartalma miatt a gabonafélékhez hasonlóan használják fel. 
Gluténmentes.
Az Inkák aranyának is nevezett növény, magas beltartalmi értékkel bír.
Bár nem honos  -a köles, hajdina után-   érdemes beiktatni a táplálkozásunkba.
Amennyiben többet is szeretnél róla tudni, itt írtam róla:


...kelkáposzta...

A kelkáposzta, itt terem és szezonja van.
A vadkáposzta termesztett változata, a fejes káposzta rokona.
Sok benne a fehérje, ásványi anyag, C-, B1-, B2-vitamin, bővelkedik A-vitaminban,
 Káliumban, Kalciumban, Magnéziumban.
Fogyasztható nyersen, sütve, főzve.




 


Rakott kelkáposzta quinoával


Hozzávalók
~ 1 kg kelkáposzta
1/2 kg quinoa
darabka kolbász
1 nagy pohár tejföl
15 dkg jól olvadó sajt
1 csomag mozzarella
2 db tojás
frissen őrölt bors
olaj
kevés vaj
tálaláshoz
tejföl
körömvirágszirom



A quinoát főzés előtt alapos kezelésbe vettem.
Ahhoz, hogy esélye legyen a quinoának a szeretetre :), azaz, 
ha azt szeretnénk, hogy megszeressük, akkor bizony alaposan meg kell mosni főzés előtt.
Ugyanis a magot szaponin réteg veszi körül, amennyiben ezt nem mossuk le, 
 bizony az ebédünk keserű lesz.
Nem is elég egyszer-kétszer, addig cseréltem rajta a vizet, még a víz ihatóvá vált :), 
azaz, már csak a tiszta kellemes ízt éreztem benne.
Tálba öntöttem, engedtem rá hideg vizet, átmasszíroztam a vízben, majd a vizet leöntöttem. 
Újra és újra, ötször.
Ezek után  2x-es mennyiségű vízben megfőztem, tettem hozzá egy kevés sót.

A kelkáposztát "durva" darabokra vágtam és lobogó vízzel leforráztam.
Ettől picit összeesett, könnyebben tudtam vele dolgozni.
A húst (is) evő Férfiaknak egy darabka bükkfával füstölt házi kolbászt karikáztam bele, 
nekem  tökéletes volt nélküle.


Következett a rétegezés:
a hőálló tál alját kikentem kevés vajjal
beleterítettem egy réteg kelkáposztát
erre quinoát
kolbászt 
mozzarellát
a tojással elkevert tejfölt (sóztam, borsoztam)
az egészet újra megismételtem
a tetejére sok-sok reszelt sajt került.

Betettem a hideg sütőbe, amit bekapcsoltam és hagytam, hogy összesüljön.




Tálaláskor megszórtam körömvirágszirmokkal és tejfölt tettem az asztalra :)







2 megjegyzés:

  1. Ismét valami, amit én imádnék, de más a családból nem. :-( Bár a céklás tésztából okulva egy oróbát mindenképpen megér. :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bettus, azért írtam ennyire részletesen és hangsúlyozva a többszöri alapos lemosást. Bár már 2 évvel ezelőtt tettem fel quinoás receptet, akkor már tudtam, hogyan kell, na de előtte (?) bizony az első menthetetlenül keserű volt...
      A quinoa alapos előkészítés után, nagyon finom. A kicsi gömböcskék magunkba szívják az ízeket :)
      Mellesleg édesen, tejben főzve is mennyei, pont mint a grízt, rizs, kölest.

      Törlés