2014. május 16., péntek

Tejfölös spenótleves. Így főzök én.



Anya és feleségként feladatomnak tartom, hogy én tápláljam a Családom.
Ők is fontosnak tartják hogy ez így van.




Így nagyon kevés alkalomtól eltekintve az kerül az asztalra amit készítek.
Nem délben van az együtt étkezés, hanem akkor, amikor mindenki hazaér, délután négy-öt óra körül. 
Vacsora nincs, azaz lehetne, de már nem éhes senki, esetleg alma vagy keksz, ilyesmi.
Amikor a Férjemmel itthon dolgozunk, Ő persze már délben éhes, eszik is valamit, 
de az együtt étkezés szertartásához akkor is ragaszkodunk, a főétkezéssel megvárjuk a Fiunkat.
Naponta főzök, többnyire  frissből, frissen, egyszerűen,
nem sokat, inkább többfélét, így nem esszük túl magunkat).
Hogy mi kerül az asztalra, azt mindig az dönti el, hogy minek van szezonja.
Mi terem a kertemben (vagy más kertjében), vagy mi van a kamrában. 
A szezonális zöldségek hihetetlen lehetőségeket rejtenek, egyszerűen nem lehet elrontani.
Ráadásul valaminek a szezonja, pár nap csak, vagy pár hét, hát butaság lenne részemről kihagyni.
Ha nem terem nálam, vagy nem tudok cserélni, akkor irány a piac, 
mindegy hogy süt a Nap, vagy esik az eső.
Persze az is előfordul, hogy a zöldség mirelit, meg persze a rizst én is a boltban veszem... 
Természetesen amit befőzök, azt fel is használom, ma
például töltött paprika lesz, a még tavaly eltett paradicsomléből és töltött paprikából.
Húst szinte nem főzök és nem csak azért mert én nem eszem,
 főleg nem azért mert nem csinálnám meg nekik, hanem mert Ők sem igénylik.
Legtöbbször a meglévő hozzávalókból improvizálok, csak picit változtatva, 
más fűszert hozzáadva egészen más ízeket varázsolok az asztalra.
Ritkán követek recepteket, de ha követek, akkor is egészen más lesz belőle :)
Ritkán tervezem meg előre, hogy mit készítek, inkább a vágyak vannak meg :) 
ki mire vágyik, vagy van amit szeretnék elkészíteni, aztán egyszer csak az is megtörténik.
Imádok alkotni, ilyenkor szárnyakat adhatok a fantáziámnak, hallgatok az intuíciómra.
Gondoljunk csak bele, például adott a spenót. 
Gyermekkorunkból ismerjük a spenótfőzeléket, esetleg levest és kifújt.
Nos elképesztő sokféleképpen felhasználható a spenót,
 a régebbi bejegyzések között nézzünk csak szét :) 20-nál is többfélét találtam és ez még csak a kezdet :)
Ezek szezonban készültek. Ettől persze sokkal többször eszünk spenótot,
 hisz nem célom naponta 3 fogást írni a blogra, így nem is kerül fel.
Lehet belőle előétel, leves, főétel   -hűha desszertet még nem csináltam :)- lehet enni nyersen és párolva, pürésítve és szálasan, lehet tenni péksüteményekbe, meg tésztába. 
Más lesz attól hogy milyen folyadékot adunk hozzá: csak vizet, tejet, vagy tejszínt, tejfölt, stb...
nem is beszélve a fűszerekről.
Minden fűszerrel, más ízhatás.
Majdnem annyiféleképpen lehet elkészíteni minden alapanyagot, 
ahányféle fűszerünk terem a kertben vagy van a fűszerpolcunkon :)


 


A most következő leves, így született.
Volt spenót kb. 30 dkg,  meg egy 20 cm körüli cukkini, meg dagasztottam pizza tésztát.
Mi legyen belőlük? mi kerüljön a tésztára? tettem fel a kérdést magamnak.
Jöttek ötletek, mérlegeltem, végül döntöttem, kerüljön a cukkini a tésztára, tejföllel, meg sok sajttal, 
fűszer meg csak bors, eszünk hozzá rukkolát, rengeteg van a kertben.
Mi legyen a spenótból? mire elég? 
hát legyen belőle leves, jó fokhagymásan (szezonális ugye a friss fokhagyma szára), 
bár kevés krémlevesnek, de teszek hozzá krumplit, és nem turmixolom össze.
S ha már tejföl kerül a tésztára, kerüljön tejföl a levesbe is.
Szinte látom :) magam előtt a tálalt ebédet :)
Ennyi.
Ilyen eszmefuttatás pillanatok alatt születik, tudja ezt mindenki.




Tejfölös spenótleves

Hozzávalók
30 dkg spenót
30 dkg újkrumpli
1 szál új fokhagyma szára
bors
kb. 2 dl tejföl
1 púpos ek liszt
olaj
1-2 dkg vaj
(tettem bele 1 szál friss csalánt, az íze semleges,
a beltartalma meg jól jön mindannyiunknak)

tálaláshoz
tejföl
pirítós

A spenótot megmostam, a fokhagyma szárát felkarikáztam, 
a krumplit tisztítottam és lereszeltem, a tökgyalun.
A fazékba kevéske olajat öntöttem, rádobtam a fokhagymát és a reszelt krumplit, 
kevertem amíg sercegve illatossá vált, kezdett lepirulni.
Ekkor rákerült a spenót, még így is összekevertem,
 majd felöntöttem előbb fél, majd amikor felforrt, még kb. 1,5 liter vízzel.
Hagytam, hogy újra felforrjon, majd a krumplin teszteltem kész van-e.
Ez komolyan pár perc :)
Közben amíg felforrt, a lisztet elkevertem a tejföllel, 
majd kevés forró levest kevertem hozzá, majd az egészet belecsorgattam a levesbe.
Közben a  levest folyamatosan kevergettem, még kissé besűrűsödött.








6 megjegyzés:

  1. Vááá vááá !!!! Gyönyörűűűű...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. N.D. <3
      Köszönöm.
      A Kaktusz is gyönyörű, virágzik és hajt! Köszönöm.

      Törlés
  2. varázsló vagy, ugye, tudod? :)
    lillácska

    VálaszTörlés
  3. Jaj, ezt nagyon szeretjük majd ma ebédre! Esetleg egy-egy fürjtojással a tányérba mindenkinek... :-)

    VálaszTörlés