2013. augusztus 27., kedd

Szárított ételízesítő



A Napon való paradicsom és szilva aszalás ideje lejárt, ha még valaki vágyik aszalt paradicsomra,
 akkor azt sütőben kell tennie.
Viszont a Napon való szárítást még ne adjuk fel, kiválóan megszáradnak  -amennyiben nappal süt a Nap-  még a fűszernövények, gyógynövények és még ételízesítőt is tudunk készíteni. 
Igaz kicsit macerásabb, mert éjszakára már mindenképpen be kell vinnünk, sőt az is lehet, 
hogy a végén a tökéletes eredmény érdekébe, erre is rá kell szárítanunk a sütőben.


 


Szerintem aki picit régebben olvas, az ismer már annyira, hogy tudja, nálam bolti vegeta szóba sem jöhet.  Amikor elfogy a házi, akkor szoktam venni a "vegamix" nevezetűt (ez egy só és adalékanyag mentes szárított keverék), de ha lehet egész évre magam készítem. Nyáron úgysem használ ilyesmit az ember, mert a kert tele finomabbnál-finomabb fűszerekkel, de télen ráfanyalodom.




A főleg levesbe való ételízesítőnek még a kánikula idején fogtam hozzá, de még nem értem a végére. 
Ugyanis ezt nem egyszerre szoktam elkészíteni, hanem ahogy időm engedi, 
mindig egy kicsit foglalkozom vele.
Sok esetben, akkor kerül ki egy újabb adag, amikor főzök: 1-2 sárgarépával, 
zellerrel többet megpucolni nem nagy idő, a felszeletelés is belefér. 
Nem utolsó sorban ez igen helyigényes, de így   -nem egyszerre-,   nem foglal  sok helyet.


 


Szárított ételízesítő 

 Hozzávalók

sárgarépa
fehérrépa
zellergumó
petrezselyem
lestyán
zeller zöldje
csombor
aszalt paradicsom
+
Amit még nem szárítottam, de tervezem: póréhagyma, pritaminpaprika, paszternák

A gyökérzöldségeket megtisztítottam és a zöldséghámozóval hosszában vékonyra szeleteltem. 
Az aszalókereten, meg sütőpapírral borított tepsin (mikor mi volt/van szabad) 
lazán "szétszórtam" és kitettem a Napra.
"Szétszórtan" sokkal előbb szárad, mintha egymás mellé fektetve sorakoztatom.
A fűszereket tisztítottam, majd alaposan leráztam róluk a vizet és ezt, vagy fejjel lefelé lógatva szellős, árnyékos helyen felkötve szárítottam, vagy az aszalókeretben kiterítve.
Amikor csontszárazak lettek, akkor egy nagy 5 literes üvegbe gyűjtögettem.
 Végül az egészet   -nem egyszerre, hanem ahogy fogy-  összefogom keverni, és aprítógéppel összetöröm. Kicsit darabosra, nem porrá.


 
 


Megjegyzés

- Amikor a kertben felszedjük a gyökérzöldségeket, van ami hibás, megsérül, kicsi, nos akkor érdemes megszárítani vagy nyersen összedarálni A nyersen daráltat sóval tartósítom, pont mint a sózott darált paprikát. Az arány is ugyanaz: 1 kg darálék - 20-25 dkg só.
- Kérem szépen figyeljünk oda milyen sót használunk. Sajnos ma már igen sok só, nem tiszta só. 
Nem kívánok ezzel foglalkozni  -találunk megfelelő fórumot-  csupán azt írom le,  
hogy én milyen sót engedek be a konyhámba:
nagy szemű tengerisó, Himalája só, "tiszta só", parajdi só, Maldon só, Fleur de sel.
( Fürdőkúrához használok asztali sót, azt a ~40 ft körülit, Holt tengeri sót, Thetis sót.)
Ez nem azt jelenti, hogy csak ezek a jó sók, csak azt jelenti, én ezeket használom.




Mutatok néhány fotót a sárgarépáról és zellerről. Szeleteléskor fedeztem fel :)









5 megjegyzés:

  1. Kísér a szeretet! Csodásak a fotóid!<3

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hajni drága!
      Annyira varázslatosak ezek a színek, hogy bármit csináltam volna csodás lett volna :) de a lilahagyma nálam hiányzik. Beleszerettem a Te szárítmányodba, a lilahagyma elvarázsolt :)

      Törlés
  2. Druszám, gyönyörűek a fotók!!! Én sóval tartósítottat készítek és használok; de jövőre - ha lesz nyár - kipróbálom a napon aszalt változatot is! köszi

    VálaszTörlés
  3. Tudtam, hogy Nálad megtalálom ezt is! Sáfrányos szeklicét még mire lehet használni, mibe? Köszönöm!

    VálaszTörlés