2012. július 5., csütörtök

Cukkinis...



..."tenyérnyi" pontosabban tényleg tenyérnyi, az ujjakat leszámítva.
Nem puffancs, nem fasírt, nem palacsinta, bár azokat is szoktam cukkiniból,
de ez inkább a tócsnira hasonlít ( tócsni, lepcsánka, lapcsánka, van más neve is a Dunántúl közepe táján, most nem jut eszembe "c" betűvel kezdődő :(
Nem tudtam milyen nevet adjak neki.
A tócsni jó lenne, cukkini tócsni, de nem fedi teljesen, hisz nem csak a krumplit cseréltem cukkinire.
No, mindegy, egy biztos nagyon finom és paradicsommal,
kovászos uborkával vacsorára sem volt megterhelő.
Vacsorára, mert nappal a gyümölcsé a főszerep, meg egy kis fagyi, hideg ez-az.
  - Igaz én a szabadban főzök télen-nyáron, télen, hogy a meleg nem menjen ki, nyáron,
hogy a meleg ne jöjjön be. Így nálunk 24-26 foknál nincs több. -
Szóval ezt az este készítettem, jobb így mindenkinek :-)
A fotók, már szinte sötétben készültek :-(
Kívül ropogós (frissen, később megpuhul ) belül pedig krémes. Hm.
Életemben először megmértem :-)




Cukkini ...ropogós

Hozzávalók
3 közepes cukkini, 750 g
100 g zabpehely, apróra tört ( jó a zabkorpa is, azzal is szoktam )
100 g finomliszt ( teljes kiőrlésűvel vegyesen is szoktam )
3 db tojás
tengerisó
frissen őrölt bors
vegamix
friss fűszernövény, most Borsika
esetleg hagyma, fokhagyma
----------------
olaj, ebben az esetben érdemes olivaolaj mellett dönteni


A cukkinit a Fiam lereszelte a nagylyukún.
Hozzáadtam a tojásokat, a fűszereket, a zabpelyhet. Belevágtam egy csokor csombort.
Összekevertem, majd a liszttel is elkevertem, végül megsóztam.
Egy nagy serpenyőben már forrósodott max. 1 cm-nyi olaj, de inkább kevesebb.
Egy keverőkanállal halmokat tettem a sercegő olajba és laposra nyomkodtam.
Mindkét felét aranybarnára sütöttem.


Megjegyzés
A cukkini nagyon sokféle fűszernövénnyel harmonizál, kipróbáltam:
menta, bazsalikom, csombor, kakukkfű, zsálya, petrezselyem, kapor.
A hagymát vagy fokhagymát szintén a fűszernövények közé sorolom, mert intenzív ízük,
minden más fűszer ízét elnyomja. Ha teszek bele az egyikből, akkor ő lesz a főszereplő.
Ezért mi külön nyersen szoktuk fogyasztani hozzá vagy a salátába keverem.
Lehet több olajban is sütni, de ha csak ennyit teszünk a serpenyőbe, ez pont elfogy,
mire megsül az utolsó halom.
Sütés előtt közvetlenül keverem, hogy a cukkininek ne legyen ideje levet ereszteni.




Utólagos bejegyzés

Eszembe jutott:
Dunántúlon jártunk, kirándultunk, túráztunk, amikor egy kis kedves helyre betértünk. 
Általában megkérem a "vendéglátót", hogy lepjenek meg valami hús mentes étellel, 
hisz az étlapon lévő nem csábít. 
Akkor is ez történt és akkor sem csalódtam, ráadásul így mindig nekem készítik az ételt, 
míg ha az étlapról választanék akkor nem :-)
( Biztosan egyetértünk ez nagyon nem mindegy...)
Elmagyarázták, hogy a krumplit lereszelik stb. mire mondtam "ja igen, tócsni"
(Apósom, imádott meglepni vele), 
mire Ők:  "nem ez nem, úgy hívják, hogy CICEGE".

:)


20 megjegyzés:

  1. Pazar! És milyen finom lehet így, hogy a közepe jó szaftos:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, kár hogy idővel a külseje megpuhul, bár erre ritkán van esélye :-)

      Törlés
  2. Ja, nálunk tócsni Északon:)

    VálaszTörlés
  3. Nagyon jó!!! A nagymamám berétnek hívja a tócsit.

    VálaszTörlés
  4. Jó ötlet a zabpehely, sok fokhagymával szeretem...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Vicuska, igen-igen úgy is, én is :-)

      Törlés
  5. nálunk prószának hívják. Zalában. :)

    VálaszTörlés
  6. Tulajdonképpen majdnem ugyanez volt ma nálunk, csak feta sajttal:) Majd felteszem én is, imádom a cukkinit:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Beletetted a fetát? (Majd meglátom, ha felteszed:)

      Törlés
  7. Nagyon gusztának néznek ki, bárhogy is nevezzük. Én is készítettem hasonlót, egy angol magazinban leltem rá a receptre, mit sem sejtve akkor még, hogy létezik ez a krumplis, ezernevű finomság:) Citromos joghurtba mártogattuk... nyami!:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sok minden illik hozzá, a citromos joghurtot, meg a citromos, meg a joghurtos dolgokat én is szeretem:)
      Kellemes estét!

      Törlés
  8. Éhes lettem! Mivel mi is nagyon szeretjük a cukkinit megcsinálom én is. És lehet, hogy kaporszósszal. Lehet, hogy nem való hozzá, de én rajongok érte!:)

    VálaszTörlés
  9. Éva drága, kaporszósszal Isteni lesz!
    ( Holnap kapros fagyit készítek...)

    Nagyon jó ez a recept, annyi jó embert összehozott!
    Mindenki hozzátett valamit.
    Köszönöm :)

    VálaszTörlés
  10. Ma este nálunk is tócsni volt, majd mutatom milyen:). Ez a cukkinis változat is nagyon jól néz ki. Csomborral még nem próbáltam, de ha főzeléket készítek azt is szoktam tenni és nagyon finom vele. Simán fokhagymás tejföllel is isteni:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A Csombor nagyon jó bele, na és a fokhagymás tejfölöd is nyerő :-)
      Várom a receptet.

      Törlés
  11. Házhoz szállítást is vállaltok? Olajban annyira nem szeretek sütni, annál inkább megenni. :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csak helyben:)))
      Addig is: kevés olajban kell és megfelelőben:)

      Törlés