2012. szeptember 27., csütörtök

Dióöntet párolt karfiollal tönkölybúzával

 
 
Érik a dió, - ami azt illeti roppant gyorsan jutottunk el a zöldió befőttől idáig:)
Személy szerint, ellenállhatatlan vonzalmat érzek a még nem kiszáradt "nyersdió" iránt, ilyenkor biztosan napokig elengedhetetlen része a táplálkozásomnak.
Napi pár szem dió elrágcsálásával próbálom kielégíteni a zsenge dióíz iránti vágyamat, ezen kívül a család ebédjének részeként is kiemelkedő szerepet kap.
Most az öntetben, a nyersdióhoz zellerlevelet társítottam: ők ketten, dió és zeller már a Waldorf salátánál bizonyították, hogy harmonikusan kiegészítik egymást.
 Most mindkettő egy zsengébb változatban találkozott ebben a mártásban.
 
 

 
Bár a hangsúlyt, a dióöntetre szeretném tenni, először essen szó a tönkölybúzáról.
A tönkölybúzát szerencsére egyre többen ismerik és szeretik, de az ismerete ne álljon meg a lisztnél, hisz kiváló köretet készíthetünk egészszemű tönkölybúzából. A tönköly, a búza őse, a teljesértékű táplálkozás elengedhetetlen gabonája. Ugyanolyan sokrétűen felhasználható, mint pl. a rizs.
Készíthetünk belőle köretet, "rizottót", fasírtot, tehetjük levesekbe, használhatjuk töltelékekhez,
 kiegészíthetjük vele a salátáinkat.
A főzésénél a gabona-víz arány hasonló a rizshez: 1 adag tönkölybúza 2 adag vizet képes felszívni.
Talán fontos lehet, hogy ezt a főtt tönkölyt egy konkrét termékből készítettem, a főzési adatok erre vonatkoznak, lehetséges, hogy máshol vásárolt búza más főzési időt igényel. Ezt a  tönkölybúzát a Mullerben vásároltam (Dinkel wie reis, a neve). Természetesen más termékűvel is elkészíthető, de a főzési időnél gondoljunk rá.
 
Dióöntet tönkölybúzához és párolt karfiolhoz
 
 
 
 
Hozzávalók
 
dióöntethez:
 
100 gr "nyersdió"
100 ml tejszín
50 ml olívaolaj
egy maréknyi friss zellerlevél
tengerisó
frissen őrölt bors
----------------
 
tönkölybúza körethez:
 
tönkölybúza
víz
tengerisó
babérlevél
olívaolaj
-------------------
 
párolt karfiolhoz:
 
csak a karfiol
 
 
 
 
A karfiolt megmostam, rózsáira szedtem. (Ebben az esetben az a jó, ha minél nagyobb adagokban hagyjuk, hogy a párolás során ne essen szét.)
A kuktába öntöttem a tönkölybúzát, megszórtam sóval, beletettem a babérlevelet, kevés olívaolajat és
 ráöntöttem 2x-es mennyiségű vizet.
Megkevertem és a tetejére ültettem a karfiolrózsákat.
Lefedtem és az egészet forrástól számítva 13 perc alatt megpároltam.
Közben elkészítettem a dióöntetet.
 
 
 
 
A diót megtörtem. A botmixer tartályába raktam, a megmosott zellerlevelekkel együtt. 
Előbb kevéssel, majd fokozatosan hozzáadva az összes tejszínnel összeturmixoltam.
Jó krémesre. (Percekig mozgatva járatni kell a gépet, hogy krémes legyen.)
Végül sóztam, hozzáadtam az olívaolajat ( bizony dióolaj jobb lett volna, de ez most nem állt
 rendelkezésemre:(  és még így is krémesítettem.
 
Tálalásnál a tönkölybúzából kupacokat raktam a tányérra, a többségében öklömnyi karfiol is egy kupacot képezett, alaposan meglocsoltam dióöntettel és az egész valami zöld bucka településre hasonlított:), bár ezeken a képeken nem így néz ki:)
 
 
 
 
Szoktam egy másikféle dióöntetet is készíteni, de az pirított érett dióból, a fűszerezése is más és leggyakrabban tésztával párosítom, hamarosan megmutatom:)
 
Ezt a friss krémes, szerény ízvilágú dióöntetet viszont más összeállításokhoz is felhasználhatjuk,
de kiváló lehet egy friss saláta tetejére is.
 
 
 

 
 

 

4 megjegyzés:

  1. Azt gondolom ez nem lehet más mint nagyon finom. Jó lesz, ha körülnézek dió ügyben a piacon (vagy az erdőben), mert sajnos nálunk minden dió lefagyott idén.

    VálaszTörlés
  2. Meseszép a második kép!
    Puszi V

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, én is ölellek:)
      Szép hétvégét!

      Törlés