2012. augusztus 14., kedd

Mentás-málnás csokoládétorta



Michel Roux: Tészta varázs c. könyvéből, mert ebbe a könyvbe én is beleszerettem:)
és addig vágyakoztam utána, míg születésnapom tájékán megérkezett...
Ezt a könyvet jó kézbe venni, tud valami olyasmit amit sok-sok, nagyon sok "szakácskönyv" nem.
 Ennek a könyvnek súlya van (nem a valós súlyára gondolok), múltja van...egy élet tapasztalatát foglalja magába és ami mindezek felett áll, az a szeretet ami sugárzik belőle.
Egy ember szeretete a választott hivatása iránt...

Már többször elkészítettem ezt a csodálatos csokoládétortát,
már többször megígértem mindazoknak akik kóstolták, hogy hamarosan feljegyzem a blogra a receptet.
Egy valami nem sikerült előbbiekben, most is csak az utolsó pillanatban: lefotózni:)




De most végre itt van.
Virágzik és pompázik a menta, a többször érő málna másodszor is hozza termését,
 így élvezhetjük e csodálatos ízkavalkádot.




Mentás-málnás csokoládétorta




Hozzávalók
Tészta
125 g liszt
50 g porcukor
50 g hideg vaj
csipet tengerisó
1 db tojás

"Töltelék"
200 g jó minőségű étcsokoládé ( 72% )
250 ml habtejszín
25 g méz ( az eredeti recept szerint folyékony glükóz, de én felváltottam:)
50 g vaj
+
300 g málna
20 g mentalevél


A tészta készítéssel kezdtem: a lisztet átszitáltam, a közepébe mélyedést túrtam a kezemmel és belekockáztam a vajat, beleszórtam a porcukrot és sót.
 Ujjaimmal összekevertem, majd morzsát csináltam belőle: Édesanyámtól tanultam, hogy a két kézfejével dörzsölte össze a tésztát, gondolom - mert akkor nem kérdeztem, így kell és kész:)
- hogy ne olvadjon a vaj egykönnyen, hisz a tenyér hőmérséklete melegebb.
Újra mélyedést nyomtam a morzsa közepébe és beletettem az elkészített tojást.
Összeállítottam az ujjaimmal a tésztát.
Ezen a ponton alaposan eltértem a három Michelin csillagos séf útmutatásától,
ugyanis Ő azt javasolja, hogy csomagoljuk fóliába a tésztát és tegyük 1-2 órát pihenni a hűtőbe.
Ezzel szemben én kinyújtottam a tésztát 2-3 mm vastagságúra,
kibéleltem vele a pitesütőt és így tettem be - fóliával leborítva - a hűtőbe, 2 órát pihenni.
Azért döntöttem így, mert sokkal könnyebben kitudtam így nyújtani a tésztát,
hisz még nem dermedt meg
( persze nem felülbírálni akartam a nagy tiszteletű embert csak nekem így gyorsabb, praktikusabb volt ).
( Így csináltam: a konyhapultot áttöröltem egy nedves ruhával és ráfeszítettem a folpack fóliát.
A fóliát meghintettem egy kevés liszttel és rátettem a tésztát, amit szintén meghintettem egy kevéske liszttel
és kerek lappá nyújtottam. Fóliástól átborítottam a tálra.
Fóliástól beleigazgattam az alját, majd a fóliát lehúztam és a nyújtófát végig görgettem a tálon,
a szélén, így a fölösleges tésztát levágtam.)
A tésztát a pihenő után vakon sütöttem 10 perc alatt 175 fokon.
( Így csináltam: a tésztára méretre szabott sütőpapírt borítottam, a sütőpapírra babot szórtam,
hogy sülés közben ne tudjon felpúposodni. Megsütöttem, majd a babot kiöntöttem,
(többször felhasználható) a papírt kivettem és visszaraktam a tésztát a forró sütőbe 3-4 percre,
 míg az alja és színt kapott. )
A tésztát kiemeltem a formából és kihűtöttem.

A málnát és mentaleveleket átnéztem, majd a málnát egy villával éppen csak összenyomkodtam, hozzákevertem az apróbbra vágott mentaleveleket. Ráhalmoztam a tésztalapra.




Elkészítettem a csokoládékrémet: a tejszínt felforrósítottam, elzártam a tüzet,
beleborítottam az összetördelt csokoládét és krémessé kevertem.
Hozzáadtam a mézet, és a hideg vajat is belekevertem.
A langyos csokoládékrémet a mentás-málnára öntöttem és mindenestől a hűtőbe tettem,
hogy a csokoládé kihűljön, megszilárduljon.




A tortát egy éles forró késsel szeleteltem: a kést forró vízbe mártottam, letöröltem és így vágtam a szeletet.
Málnaszemekkel és mentalevéllel, mentavirággal díszítve tálaltam.
Akkor élvezhetőek leginkább az ízek, ha egy éjszakát hidegen állt a kész torta,
majd tálalás előtt szobahőmérsékleten töltött legalább 10-15 percet.

Megjegyzés
A sütőformám a javasolt 20 cm átmérőjű helyett 22 cm átmérőjű.










17 megjegyzés:

  1. Guszta lett nagyon a sütid! A könyv pedig kötelező olvasmány szerintem!:)

    VálaszTörlés
  2. Csak nagyokat nyelek miközben nézem a képeket!

    VálaszTörlés
  3. Tegnap kifejtettem, hogy inkább a sós rágcsák a gyengéim, de a csoki-menta páros is:) Szívesen elnézegetném ezt a szeletkét estig, majd minden falatot kiélvezve elfogyasztanám:)

    VálaszTörlés
  4. Jaj, most csak sóhajtozom, hogy hmm.., de finom lehet. Esélytelen vagyok elkészíteni, se málna, se menta..., pedig de megkóstolnám

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha szeretnéd:) szerintem más gyümölccsel is finom lehet: más bogyós, citromfű, bazsalikom....

      Törlés
    2. Kinga, Böbe, Andrea, Krinsz, Margaretta!
      Annyira szeretnék Nektek is juttatni egy-két falatot!
      Alapvetően egy "adok" ember vagyok, ezért nekem legalább olyan kínzás, hogy nem tudom tálcán elétek tenni.

      Törlés
  5. Jövök én is kóstólni, nehogy lemaradjak:-) ez a torta csuda guszta, tényleg jönne, hogy belekóstóljak.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Neked is/Nektek is nagyon-nagyon szeretnék adni.

      Törlés
  6. De hamvas a 2. képen az a málna! :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ..hálás is vagyok neki, hogy megörvendeztet:)

      Törlés