2018. december 23., vasárnap

Narancsdzsem tartósítószer nélkül (Orange jam)





Édes, savanykás, 
a háttérben megbújik pont annyi kesernyésség amitől
kiegyensúlyozottak az ízek. Kitűnő.




A legkevesebb munkával elkészíthető narancsdzsem, amit eddig csináltam.
A napokban Duendénél diskuráltunk a narancshéjjal kapcsolatban, 
és akkor szóba került az Ő legjobb narancslekvárja
A lényege, hogy a megmosott narancsot nem hámozza, nem filézi, 
hanem áztatja, majd sokáig főzi, sok cukorral.
Mivel pont a kamrában várt a két kiló bio narancs, hogy dzsem legyen belőle, 
és mert ismerem Duende munkáit, mertem ráhagyatkozni.




Nos az útmutatásaiból indultam ki, de a cukor mennyiségét alaposan megkurtítottam 
(mert nekem így is édes) és az agar-agar helyett én egészen minimális keményítőt tettem bele.
(Csináltam már étkezési keményítővel máskor is dzsemet, 
így volt már tapasztalatom, nem kockáztattam.)




Narancsdzsem

Hozzávalók
(6 x 2 dl körüli üveghez)

1,7 kg bio narancs
1,5 liter víz
1 kg demerara nádcukor
1/2 mokkáskanál só
1 nagy citrom leve (vagy két kisebb)
1 ek étkezési keményítő

- A narancsokat megmostam, megtöröltem, majd kb. 1 x 1 cm-es kockákra aprítottam. 
(Nem volt bennük mag, de erre figyeljünk, a magokat minden esetben távolítsuk el.)
- A főzőfazékba raktam és annyi vizet öntöttem rá ami ellepte, 
másfél litert (lehet több vagy kevesebb).
- 24 órán át ázni hagytam.
- Másnap úgy ahogy volt főni tettem és addig főztem, míg elfőtte a levét/vizét.
- Hozzátettem a cukrot, a sót és a citrom levét, majd tovább főztem, gyakran kevergetve.
- Mikor láttam, hogy kezdi megközelíteni a kívánt állagot, 
a keményítőt elkevertem kevéske vízben, beöntöttem a forró dzsem szélére 
és botmixerrel beledolgoztam. 
(Ekkor érdemes beállítani az áhított állagot, én rusztikusan szeretem.)
- Forrón az előkészített üvegekbe töltögettem, 
a lezárt üveget azonnal a feje tetejére állítottam és így is hagytam kihűlni.




Megjegyzés

- Szerencsések vagyunk, hogy ma már szinte mindig lehet kapni
 bio vagy kezeletlen héjú narancsot, citromot.
Inkább kevesebbet veszek, de ne legyen vegyszeres,
(az árban, valamiért nem olyan nagy az eltérés). 
- Miután kihűlt és visszaállítottuk, ellenőrizzük a kupakot, hogy behorpadt-e.
Amennyiben nem, akkor sajnos nem zárt tökéletesen az üvegünk, 
ezt fogyasszuk el a leghamarabb.
- A dzsemünk nem tartalmaz tartósítószert, ezért felbontás után tartsuk hűtőben, 
és 1 héten belül együk meg.




A befőzés alapszabályairól itt írtam:
Duende narancslekvárja:
Citrusdzsem nálam máskor:





Szeretetrehangoltan a facebookon,


*

Kedvesek!

Áldott, békés karácsonyi ünnepeket kívánok Mindenkinek!
Molnár Ági / Mági


Magyal a kertünkben. Vigyázz nem ehető!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése